Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jest umowa na 10 kolejnych Elfów 2 dla KD. Pojadą do Opola?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
29-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jest umowa na 10 kolejnych Elfów 2 dla KD. Pojadą do Opola?
Graf. KD
Koleje Dolnośląskie i Pesa Bydgoszcz podpisały umowę na dostawę dziesięciu nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością skorzystania z prawa opcji na zakup kolejnych 10. Tym samym flota żółto-białych Elfów powiększy się z 25 do co najmniej 35 pojazdów. Co istotne – dolnośląski samorząd nie ukrywa, że chciałby, aby nowe pociągi pojechały z Wrocławia do Opola, gdzie obecnie jeździ Polregio.

Umowa ws. zakupu ezetów została podpisana w 29 sierpnia w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego przez prezesa Kolei Dolnośląskich, Damiana Stawikowskiego i prezesa Pesy Bydgoszcz Krzysztofa Zdziarskiego. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele władz województwa dolnośląskiego: marszałek Paweł Gancarz i odpowiedzialny za kolej, wicemarszałek Michał Rado.

Największa flota Elfów 2 w Polsce

– Miło mi poinformować, że do co najmniej 35 sztuk wzrośnie największa w Polsce flota pojazdów typu Elf - wszystkie będą jeździć w dolnośląskich barwach – powiedział Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.

Wartość kontraktu opiewa na blisko 440 mln zł. Koszt jednego pociągu to ok. 44 mln zł, z czego 37,5 mln to cena samego pojazdu, a pozostałą część pokrywa pakiet z 6-letniego utrzymania go przez producenta. Zakup Elfów był możliwy dzięki umowie kredytowej podpisanej na początku tygodnia z PKO Bankiem Polskim.

– Uzyskaliśmy korzystne warunki kredytowe, bo mamy długie okresy spłaty pożyczki, które będą równe 14-letniej amortyzacji pojazdów. Liczymy jednak, że kredyt spłacimy znacznie wcześniej. Tak, jak było w przypadku kontraktu na 25 Elfów, na które dostaliśmy dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy oraz od marszałka województwa – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

To kolejna umowa pomiędzy Kolejami Dolnośląskimi i PESĄ. Po Dolnym Śląsku jeździ już 25 nowoczesnych, pięcioczłonowych pojazdów z bydgoskiej fabryki.

– Co dla nas bardzo ważne, Elfy właśnie stają się symbolem doskonałej współpracy przewoźnika i producenta taboru. My dostarczamy nowoczesny, komfortowy i ekologiczny pojazd, a KD, dzięki korzystnym warunkom utrzymania, zapewniają wysoką jakość jego obsługi. W efekcie, dzięki stałej i bezpośredniej komunikacji naszych zespołów, osiągamy efekt w postaci niezawodności i przebiegów na europejskim poziomie. Co cieszy, jakość naszej współpracy dostrzegają też w stolicy, o czym świadczą między innymi pozytywne opinie na temat tych pojazdów z ust pana ministra Piotra Malepszaka - mówi Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy Bydgoszcz.

Trzy stolice województw w jednej relacji KD?

Nowe pociągi wyjadą na wszystkie dolnośląskie trasy. Możliwe, że obsłużą także linię z Wrocławia do Opola. – Flota pojazdów Kolei Dolnośląskich pozwoli nie tylko na polepszenie oferty połączeń na Dolnym Śląsku, czy dla województwa lubuskiego. Chcemy, aby te pociągi pojechały do Opola przez Oławę i Brzeg – mówi Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.

Aby tak się stało konieczna jest współpraca z Opolskiem, które przewozy na linii Opole – Wrocław, w porozumieniu z Dolnośląskiem, zleca Polregio. Niestety, często kursują tu krótkie, trzyczłonowe Impulsy, które z trudem mieszczą wszystkich chętnych do podróży na tej popularnej trasie.

Nawet 45 Elfów w dolnośląskich barwach

Pierwsze dwa pociągi PESA dostarczy w lutym 2026 r. natomiast ostatnia transza trafi do KD najpóźniej w czerwcu 2026 r. Jeśli KD wykorzystają opcję, w parku taborowym, już dziś największym w Polsce, będą mieć ponad 100 pojazdów. Wartość umowy na 10 pociągów to 438,4 mln zł netto.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pesa przywróci do ruchu ukraińskie autobusy szynowe

Tabor i technika

Pesa przywróci do ruchu ukraińskie autobusy szynowe

Michał Szymajda 27 kwietnia 2021

Nowym prezesem Pesy został Krzysztof Zdziarski

Biznes

Polskie szynobusy Pesy rozpoczęły kursowanie na kijowskie lotnisko Boryspol

Tabor i technika

Nowy prezes Pesy: Fachowiec od najtrudniejszych spraw

Biznes

Kazachstan: Pawłodar wreszcie kupuje tramwaje. Z Pesy?

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Pesa przywróci do ruchu ukraińskie autobusy szynowe

Tabor i technika

Pesa przywróci do ruchu ukraińskie autobusy szynowe

Michał Szymajda 27 kwietnia 2021

Nowym prezesem Pesy został Krzysztof Zdziarski

Biznes

Polskie szynobusy Pesy rozpoczęły kursowanie na kijowskie lotnisko Boryspol

Tabor i technika

Nowy prezes Pesy: Fachowiec od najtrudniejszych spraw

Biznes

Kazachstan: Pawłodar wreszcie kupuje tramwaje. Z Pesy?

Zintegrowany transport

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5