Po dwóch odmowach Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zatwierdzenia projektu cennika zarządcy infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły do zatwierdzenia nowy projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2022/2023.
PKP Polskie Linie Kolejowe już po raz trzeci przedstawiły Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów, który wejdzie w życie już w grudniu.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w lipcu
po raz drugi w tym roku odmówił zatwierdzenia projektu cennika PKP Polskich Linii Kolejowych w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej. Zarządca w ciągu 30 dni mógł złożyć do zatwierdzenia nowy projekt cennika lub zdecydować, że w rozkładzie jazdy pociągów 2022/2023 będzie stosował dotychczasowy cennik obowiązujący od 2018 roku. Tak się działo (po odmowach UTK)
w poprzednich latach. Tym razem PKP PLK postanowiła złożyć trzeci projekt.
Przypomnijmy, że zarówno w pierwszym, jak i w drugim projekcie branża wytykała m. in.
błędną kwalifikację kosztów prowadzenia ruchu do kosztów bezpośrednich zależnych od przejazdu pociągu (zaliczenie do kosztów bezpośrednich kosztów, które nie byłyby ponoszone, gdyby nie było ruchu pociągów) i inne wady, które dyskwalifikowały projekt.