Jest szansa na wykorzystanie bajpasu kartuskiego w nowej roli. Chociaż linia wciąż czeka na regionalne pociągi, to PKP PLK rozważa wykorzystanie całej linii 229, jako objazdowej dla pociągów dalekobieżnych, na czas remontu linii 202.
Prace na tzw. magistrali nadmorskiej, czyli linii 202, rozpoczną się pomiędzy Słupskiem a Lęborkiem jeszcze w tym roku. W 2024 roku poznamy także wykonawcę kompleksowej modernizacji linii między Lęborkiem a Gdynią Chylonią. Tutaj prace mają się rozpocząć w 2025 roku i potrwać do końca 2026 roku (termin zakończenia inwestycji wydaje nam się jednak wyjątkowo optymistyczny). Nie obejdzie się bez ograniczenia przepustowości linii, a także czasowych zamknięć, chociaż te omijać mają sezon turystyczny. Bez wątpienia – przydałaby się linia objazdowa.
Powrót pociągów do Sierakowic niemal pewny. Co z odcinkiem Sierakowice - Lębork?Rzut oka na kolejową mapę Polski i wydaje się, że mamy rozwiązanie. Przewozy między Trójmiastem a Lęborkiem można prowadzić po niezelektryfikowanej linii 229, której częścią jest właśnie wyremontowany bajpas kartuski. Problemem jest jednak odcinek linii leżący na północny zachód od Kartuz (odcinek do Kartuz może przyjąć pociągi choćby dziś). PLK powinna mieć już jednak gotowe studium wykonalności dla odcinka linii 229 od Kartuz do Sierakowic (licząca 7000 mieszkańców olbrzymia wieś 20 kilometrów na zachód od Kartuz), a odbudowa tej linii może mieć miejsce w ciągu kilku następnych lat (odbudowa miałaby zakładać parametr prędkości 100 km/h dla autobusów szynowych i 60 km/h dla towarowych). Wystarczy zorganizować przetarg na projekt i wykonanie rewitalizacji linii, po której ostatnie osobowe pociągi pojechały w 2000, a towarowe w 2012 roku. Pieniądze na studium wyłożył marszałek, pieniądze pochodziły z RPO.
Problemem jest odcinek Sierakowice - Lębork. Ma aż 34 kilometry i najgorszy stan torowiska, którego część rozkradziono. Na domiar złego, pomorski samorząd nie planował, przynajmniej do 2030 roku, odbudowy tych torów. Inicjatywa leży tu więc po stronie PKP PLK.
Michał Jamroż, dziennikarz Trójmiejskiej Wyborczej podaje, że „PKP PLK planuje wykorzystać bajpas kartuski podczas remontu linii 202. W czasie modernizacji odcinka Lębork – Wejherowo trasa Lębork –Sierakowice – Kartuzy miałaby służyć jako objazd dla pociągów z Gdańska w kierunku Lęborka. W tym celu planowana jest modernizacja nie tylko odcinka Kartuzy – Sierakowice, ale także Lębork – Sierakowice. Bajpas kartuski pozwoli pomieścić większą liczbę pociągów między Kartuzami, a Gdańskiem." Poprosiliśmy PKP PLK o ustosunkowanie się do tych słów.
Co na to PLK? – PKP Polskie Linie Kolejowe analizują możliwość wykorzystania linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice – Lębork jako trasy alternatywnej dla pociągów podczas modernizacji linii nr 202 pomiędzy Trójmiastem a Słupskiem, a w szczególności na odcinku Wejherowo – Lębork. Obecnie nie ma jeszcze decyzji w tej sprawie – podała PKP PLK.
Niemal pewna, w perspektywie kilku lat, jest natomiast inwestycja związana z elektryfikacją niewielkiego odcinka linii 229 na północ od Lęborka, do Nowej Wsi Lęborskiej. Mocno rozwijająca się miejscowość ma uzyskać możliwość dojazdu pociągami SKM, które teraz dojeżdżają do Lęborka. Miałby tu powstać także drugi tor.
Piszemy o tym tutaj.