Prawie 18 mln zł będzie kosztować wykonanie studium wykonalności, które sprawdzi w jaki najlepszy sposób ponownie uruchomić pociągi pasażerskie do Bytowa, Sierakowic, Nowej Wsi Lęborskiej i północnych dzielnic Gdyni.
W dużej mierze pieniądze na dokumentację pochodzić będą z RPO województwa pomorskiego. Unia dorzuci do tego zadania 12 mln zł. Pozostałe środki wyłoży pomorski samorząd, a PKP PLK zorganizuje przetarg, który wyłoni wykonawców dokumentacji przedprojektowej.
– Podpisane 8 stycznia umowy na realizację studium wykonalności to kolejny etap rozwoju pomorskich linii kolejowych i odpowiedź dla Pomorzan, którzy coraz częściej jeżdżą pociągami – powiedział Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego. Dodał, że realizacja inwestycji będzie możliwa dopiero w przyszłej perspektywie finansowej, czyli w latach 2021–2027. – Niemniej trzeba się do tego bardzo dobrze przygotować. Jestem przekonany, że uda nam się zrealizować plany i będziemy mogli wsiąść do pociągu do Sierakowic czy Bytowa – ocenił.
Kolej do SierakowicJednym z dofinansowanych projektów jest opracowanie dokumentacji rewitalizacji linii kolejowej z Kartuz do Sierakowic. – Przygotowane opracowanie pozwoli ocenić, czy linia powinna zostać zelektryfikowana. Zwłaszcza, że w Kartuzach łączyć się będzie z systemem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który będzie wkrótce elektryfikowany – powiedział Ryszard Świlski.
Opracowany projekt pozwoli na określenie kosztów inwestycji i będzie podstawą do wykonania konkretnych projektów budowlanych. Ponowne dociągnięcie kolei pasażerskiej do Sierakowic, które są wsią, może wydać się kontrowersyjne, ale trzeba pamiętać, że wieś ta jest jedną z największych w Polsce i liczy 7 tysięcy mieszkańców! Ostatni rozkładowy pociąg pasażerski relacji Kartuzy - Lębork zatrzymał się tu w czerwcu 2000 roku.
PKM na północ GdyniZostanie również zbadana możliwość połączenia północnych dzielnic Gdyni oraz gminy Kosakowo z systemem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt zakłada wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej oraz budowę nowych przystanków. Pociągi na Oksywie i Obłuże kursowałyby zmodernizowaną linią, po której obecnie poruszają się jadące do portu składy towarowe.
Koleją do Bytowa i nie tylkoPrzygotowana przez PKP PLK dokumentacja pozwoli na opracowanie studium wykonalności modernizacji linii kolejowych 211 i 212 z Kościerzyny przez Lipusz do Bytowa. – Te dwie linie trzeba rozpatrywać razem. Ich rewitalizacja i przywrócenie kolei w Bytowie to nasz pomysł na ożywienie tej części województwa – stwierdził wicemarszałek Świlski. Warto przypomnieć jednak o tym, że linia 212 ma obecnie dość skomplikowaną strukturę własnością. Piszemy o tym
tutaj.
Zostanie również sporządzona analiza możliwość modernizacji oraz elektryfikacji linii kolejowej pomiędzy Lęborkiem a Nową Wsią Lęborską. Ostatnim projektem, który uzyskał dofinansowanie będzie poprawa przepustowości na linii kolejowej z Redy do Helu.
– Już w lutym ogłosimy przetargi, a umowy z wykonawcami chcemy podpisać w połowie roku. Jeśli wszystko uda się zgodnie z terminami, dokumentacja będzie gotowa pod koniec 2020 roku – podkreślił Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK w Gdyni.
O planach rozwoju sieci kolei pasażerskiej na Pomorzu "Rynek Kolejowy" obszernie pisał
tutaj.