Wielkopolscy samorządowcy chcą ratowania przed dewastacją i likwidacją nieczynnych linii kolejowych nr 363 (Rokietnica – Międzychód), nr 368 (Szamotuły – Międzychód) i nr 369 (Śrem – Czempiń). Zapowiadają przeprowadzenie studiów wykonalności przywrócenia ruchu na tych liniach.
O spotkaniu na temat rewitalizacji linii kolejowych, które odbyło się 26 lutego w Rokietnicy poinformowało „Rynek Kolejowy” Stowarzyszenie Metropolia Poznań. Tematem było ratowanie przed dewastacją i likwidacją nieczynnych linii kolejowych nr 363 (Rokietnica – Międzychód), nr 368 (Szamotuły – Międzychód) i nr 369 (Śrem – Czempiń).
Stowarzyszenie Metropolia Poznań realizuje projekt „Master Planu dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Działając w ramach tego projektu dyrektor Biura Stowarzyszenia Maciej Musiał, zaprosił do udziału w spotkaniu członka Zarządu PKP SA dr. Michała Beima, Dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Jerzego Krigera i wiceprezesa Zarządu Stowarzyszenia Adama Lewandowskiego. Gospodarzem spotkania był wójt gminy Rokietnica Bartosz Derech. Obecni byli samorządowcy wszystkich szczebli.
Polska się rozwija, warto przywracać kolej
Jak informuje „RK” stowarzyszenie, od zamknięcia tych linii minęło wiele czasu, dlatego przesłanki, którymi kierowała się PLK przy zamykaniu powinny być rozważone ponownie. – Od lat dziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa bowiem sytuacja gospodarcza Polski, a rozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańska generuje obecnie zapotrzebowanie na usługi transportu publicznego na całkowicie odmiennym poziomie, wzrosło także zapotrzebowanie na usługi transportu towarowego – pisze w relacji ze spotkania SMP.
Znakomitym przykładem powrotu pasażerów do kolei okazała się kilka lat temu rewitalizacja linii 356 z Poznania do Wągrowca, a determinacja samorządów w tworzeniu pasażerom możliwości wygodnego podróżowania, to najskuteczniejsza metoda. Jako wzór „dobrej praktyki” przedstawiono też przykład rewitalizacji linii 326 z Wrocławia do Trzebnicy.
Samorządowcy chcą rzetelnych analiz
Jak informuje Stowarzyszenie, o rewitalizacji linii 363, 368 oraz 369 powinna przesądzić rzetelna analiza kosztów i korzyści, poprzedzona analizą wariantów inwestycyjnych i analizą społeczno-ekonomiczną. Takimi narzędziami dla podejmowania decyzji są studia wykonalności i o ich opracowaniu dyskutowali samorządowcy. – Zamiast proponowanych trzech postanowiono wykonać dwa opracowania, ponieważ linie 363 z Rokietnicy i 368 z Szamotuł biegnące w kierunku Międzychodu, wzajemnie na siebie oddziałują. Samorządowcy zadeklarowali wolę współdziałania w dziele rewitalizacji linii kolejowych nr 363, 368 i 369 oraz wolę podpisania stosownych listów intencyjnych – podsumowuje SMP.
Warto przypomnieć, że procedura fizycznej rozbiórki linii kolejowej nr 363 Rokietnica – Międzychód
została niedawno wstrzymana przez PKP SA. Pisaliśmy o tym
w tym miejscu. Reaktywacja linii pozwoliłaby na stworzenie
dziesiątego już wlotu do Poznańskiego Węzła Kolejowego i sprawny dojazd do stolicy Wielkopolski.
Jakie działania kolejowe prowadzi Stowarzyszenie Metropolia Poznań? W 2015 roku
ustalono zasady funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz przeprowadzono konkurs na
koncepcję architektoniczną węzłów przesiadkowych planowanej sieci. Natomiast przed miesiącem Stowarzyszenie Metropolia Poznań
ogłosiło przetarg na poszerzenie koncepcji usprawnienia transportu kolejowego w aglomeracji poznańskiej poprzez uruchomienie szybkiej kolei miejskiej na obwodnicy towarowej Poznania.
Pisaliśmy o tym tutaj.