Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jest specyfikacja nowych pociągów dla Pomorza. Są zaskoczenia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
01-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jest specyfikacja nowych pociągów dla Pomorza. Są zaskoczenia
fot. Newag
Kilka dni temu zarząd Województwa Pomorskiego zapowiedział przetarg na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu 29 dodatkowych pojazdów. Postepowanie zostało dziś oficjalnie ogłoszone; poznaliśmy specyfikację dwóch typów pojazdów, jakie chce zamówić samorząd.

Dokładnie 29 marca zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję dotyczącą wszczęcia postępowania przetargowego na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu 29 dodatkowych pojazdów. Na oficjalne dokumenty przetargowe czekaliśmy do 1 kwietnia. 

Zaskakująca struktura zamówienia, w której pewny jest zakup tylko dwóch jednostek, wiąże się z brakiem zatwierdzonego unijnego dofinansowania na kolejne lata. Bliźniaczo podobny pomysł miało wcześniej PKP SKM Trójmiasto, które chciało kupić jeden pociąg podstawowo i kolejne dziewięć w opcji. Producenci nie byli tym zainteresowani.

Dwa typy pojazdów, ale...

Jak czytamy w specyfikacji zamówienia, obejmuje ono dwa typy pojazdów – podstawowo po 1 ezt każdego typu. Zamówienie nie jest jednak podzielone na części, bo pojazdy zaplanowano do kursowania w trakcji wielokrotnej po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253. Do czasu elektryfikacji pojazdy typu 1 (do 11 jednostek) przeznaczone będą do obsługi linii nr 9 Malbork – Gdańsk Główny, 131 Tczew – Smętowo, 202 Gdańsk Główny – Słupsk, 204 Malbork – Elbląg oraz 405 Słupsk – Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna – Iława – Olsztyn – Iława – Gdynia Główna; ezety drugiego typu (nawet do 20 jednostek) będą w pierwszej kolejności obsługiwać połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). 

Tylko pociągi typu 1 będą musiały osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h. Pojazdy typu 2 mogą być wolniejsze (120 km/h), za to muszą mieć trochę lepsze przyspieszenie. Pojazdy typu 1 mają mieć od 70 do 76 m długości, a typ 2 – od 76 do 86 m długości. W przypadku jazdy w trakcji wielokrotnej pojazdu typu 1 z pojazdem typu 2 odległość pomiędzy skrajnymi drzwiami dwóch połączonych pojazdów nie może być większa niż 150 m – przykazano. 

Dużo czasu na dostawę pociągów

Województwo zastrzega sobie możliwość skorzystania z opcji do końca marca 2023 roku. Po otrzymaniu zamówienia, producent będzie miał aż 54 miesiące na dostawę. Na wykonanie podstawowego zamówienia na dwa pociągi będą trzy lata od podpisania umowy.

Skomplikowane są kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Cena odegra rolę tylko w 58%. Duże znaczenie będzie miał okres gwarancji (12% punktów) i skrócenie terminu dostawy pojazdów w ramach zamówienia podstawowego (16%). Pod uwagę będzie też brana lokalizacja zbiornika na fekalia pod ostoją w pojeździe typu 1 (1%) zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach (5%) moc ciągła silnika trakcyjnego w pojazdach (5%) oraz chłodzenie falowników i przetwornic powietrzem w pojazdach (3%).
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Koleje Mazowieckie z wielkim przetargiem. Kupią do 50 ezetów

Tabor i technika

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Rumunia: Polacy i Turcy rywalizują o dostawy kolejnych tramwajów do Jass

Zintegrowany transport

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Koleje Mazowieckie z wielkim przetargiem. Kupią do 50 ezetów

Tabor i technika

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Rumunia: Polacy i Turcy rywalizują o dostawy kolejnych tramwajów do Jass

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5