PKP PLK unieważniła przetarg na odbudowę połączenia kolejowego Tychy – Bieruń – Oświęcim.
Epopeja w sprawie reaktywacji połączeń kolejowych z Tychów do Bierunia trwa co najmniej od dekady. Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Tychy – Lędziny przez Bieruń Stary nastąpiło w 2001 roku. W 2008 roku przywrócono pociągi do przystanku Tychy Miasto a w 2012 roku –
do przystanku Tychy Lodowisko w ramach projektu Szybkiej Kolei Regionalnej. Stan linii nr 179 poprawiono w 2012 roku, ale prędkość
podniesiono tylko z 30 km/h do 60 km/h, by ograniczyć kradzieże w autach wywożonych z fabryki Fiata.
Problemy pasażerów, w tym samych pracowników fabryki pozostały nierozwiązane. W 2012 roku Koleje Śląskie próbowały bez przetargu kupić pociągi spalinowe Lint w Holandii, ale
zakup na wniosek polskich producentów taboru zablokowała Krajowa Izba Odwoławcza. Warto przypomnieć, że do Nowego Bierunia dojeżdżają pociągi, ale z kierunku północnego (linia kolejowa 138, obsługiwana kursami S8 przez Koleje Śląskie z Katowic).
Połączenia z Tychów wypadają z Krajowego Programu Kolejowego
Sytuacja wydaje się zmieniać w 2015 roku. Wówczas ogłoszono Krajowy Program Kolejowy, w ramach którego przeznaczono ponad 170 mln złotych na rewitalizację połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim po liniach nr 140/169/179/885/138. Pozwoliłoby to wydłużyć pociągi kursujące do Tychów w dwóch kierunkach. W stronę zachodnią do Orzesza Jaśkowic linią 169, której
parametry podniesiono do prędkości 100 km/h (ale bez odnowy infrastruktury pasażerskiej, w związku z czym korzystają z niej tylko pociągi towarowe i dalekobieżne) oraz w stronę wschodnią od Tychów przez Bieruń do Oświęcimia.
Już w pierwszej połowie 2016 roku PKP PLK
ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla studium wykonalności rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim. Inwestycja nie zostanie jednak zrealizowana – jak planowano – w 2020 roku. W styczniu tego roku PKP PLK wystąpiła bowiem do samorządu woj. śląskiego o ograniczenie unijnego projektu. Następnie w ramach kolejnych aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zmieniano jego wartość: najpierw do zaledwie 1,5 mln złotych, a następnie
do 20 mln złotych (by opracować przynajmniej dokumentację). Jednocześnie podniesiono wartość
projektu modernizacji linii do Cieszyna i Wisły. gdzie oferty znacznie przekroczyły kosztorys.
Teraz tylko dokumentacja; Bieruń rozpoczął projekt centrum przesiadkowegoPo ustaleniu kwestii finansowych projektów ze śląskiego RPO, PKP PLK ogłosiła w październiku przetarg na wykonanie prac projektowych dla rewitalizacji połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim po liniach nr 140/169/179/885/138. Na opracowanie projektów budowlanych, dokumentacji przetargowej, a później certyfikacji linii założono 700 dni. Oferty PLK otworzy 19 listopada.
W międzyczasie miasto Bieruń rozpoczęło realizację projektu budowy centrów przesiadkowych przy stacjach kolejowych. W kwietniu tego roku
podpisano umowę na modernizację przejętego od PKP SA dworca Nowy Bieruń. Prace mają potrwać do końca listopada 2020 roku. Drugim etapem ma być przebudowa dworca i budowa centrum przesiadkowego Bieruń Stary. Jej realizacja będzie zasadna dopiero, gdy będzie znany termin zrewitalizowania linii kolejowych.
Warto przypomnieć, że na listopad 2019 roku
zaplanowano ogłoszenie przetargu na wykonanie studium wykonalności dla tzw. Kolei Metropolitalnej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jednym z głównych założeń rozwoju połączeń jest właśnie
wydłużenie trasy pociągów z Tychów do stacji Nowy Bieruń.
Aktualizacja: Przetarg unieważniony
Dnia 19 listopada PKP PLK unieważniła przetarg na projekt rewitalizacji połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. W postępowaniu nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.