Samorząd województwa wielkopolskiego zdecydował się na ogłoszenie postępowania na prace studialne niezbędne do realizacji programu Kolej Plus. W przetargu nie ma jednak rewitalizacji linii kolejowej Gostyń – Kąkolewo oraz budzącej kontrowersje budowy nowej linii kolejowej Konin - Turek.
Jak już informowaliśmy, samorządy mają coraz mniej czasu na przygotowanie wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego; dokument trzeba dostarczyć do PKP PLK do końca października; tymczasem ogłoszono zaledwie kilkanaście przetargów, a w wielu z nich oferty znacznie przekraczają kosztorysy. Na razie podpisano dwie umowy - na
studia budowy linii kolejowych do Kozienic i Przasnysza. Z Kolej Plus
wycofywane są za to kolejne projekty.
Jest przetarg w Wielkopolsce
W biuletynie zamówień publicznych pojawił się właśnie przetarg ogłoszony przez Województwo Wielkopolskie na opracowanie wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego dla trzech z
pięciu zgłoszonych przez samorząd projektów: na rewitalizację kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390 / 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, rewitalizację linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły oraz rewitalizację linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń. Każdy z tych projektów stanowi oddzielne zadanie w przetargu.
O wszystkich zgłoszonych przez Wielkopolskę inwestycjach pisaliśmy dokładnie tutaj.
Warto zauważyć, że w postępowaniu samorządu cena będzie stanowić tylko 60 proc. kryterium. Po 20 proc. punktów będzie można otrzymać za dodatkowe doświadczenie eksperta w dziedzinie analiz ruchu pasażerskiego oraz dodatkowe doświadczenie eksperta w dziedzinie analiz ruchowo-eksploatacyjnych. Oferty będą przyjmowane do 12 maja. Na tym etapie nie podano kosztorysu inwestorskiego.
Dwa projekty wypadną?
Jak informowaliśmy,
w Wielkopolsce najwięcej kontrowersji budzi pomysł na budowę linii kolejowej z Konina do Turku. Choć inwestycja jest na rządowej liście priorytetowej, co oznacza praktycznie pewne zwycięstwo w konkursie, to jej szacowany na przynajmniej miliard złotych koszt i niepewne efekty ekonomiczne odstraszył część samorządów. Z finansowania studium wycofało się m. in. miasto Konin.
Choć oficjalnie nie wycofano tego projektu, jego brak w postępowaniu może oznaczać że na razie nie zostanie zrealizowany. Nie wiadomo też, dlaczego w postępowaniu brak studium dla rewitalizacji linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo; poprosiliśmy Urząd Marszałkowski o stanowisko w obu sprawach.
Co z województwem lubuskim?
Warto podkreślić, że odtworzenie połączenia Międzychodu z magistralą Poznań-Szczecin w Szamotułach jest komplementarne ze zgłoszonym przez województwo lubuskie projektem rewitalizacji linii kolejowej z Międzychodu do Skwierzyny i pozwoliłoby odtworzyć alternatywny ciąg kolejowy aż do Gorzowa Wielkopolskiego.
Samorząd województwa lubuskiego zgłosił do Kolej Plus aż osiem projektów, ale jak dotąd, mimo wpisaniu w plan postępowań samorządu na pierwszy kwartał tego roku, nie został ogłoszony przetarg dla żadnego z projektów.