Gruntowną modernizację ma przejść przebudowywana od kilku lat linia 151 na należącym do ciągu C-E59 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. PKP PLK otworzyła oferty w przetargu na prace przedprojektowe warte kilka milionów złotych.
PKP PLK ogłosiła przetarg na studium wykonalność modernizacji linii kolejowej 151 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (od km -0,430 do 53,864). Analizy obejmą też linię nr 679 Chałupki – granica państwa oraz stacje Kędzierzyn-Koźle, Chałupki i Racibórz.
W opisie przedmiotu zamówienia czytamy, że na linii 151 prędkość jazdy jest niezadowalająca, co jest spowodowane złym stanem technicznym wyeksploatowanych urządzeń srk, obiektów inżynieryjnych, sieci trakcyjnej oraz geometrią torów. Wymienione stacje mają niewystarczającą przepustowość i niski standard obsługi pasażerów. niewystarczająca jest też infrastruktura ładunkowa, a tory nie spełniają parametrów technicznych sieci TEN-T i AGTC. Cele projektu to oczywiście zmiana tego stanu rzeczy. Wariantowo rozważona zostanie budowa ERTMS, systemu detekcji awarii taboru DSAT, budowa skrzyżowań dwupoziomowych, monitoringu, węzłów przesiadkowych i parkingów P+R.
W ramach studium w poszczególnych etapach mają powstać:
- Etap I – Prognozy społeczno-gospodarcze i analizy rynku usług transportowych,
- Etap II – Analiza stanu istniejącego infrastruktury kolejowej i taboru,
- Etap III – Analizy marketingowe i ruchowe wariantów inwestycyjnych,
- Etap IV – Analizy techniczne wszystkich wariantów inwestycyjnych projektu, wraz z oszacowaniem kosztów,
- Etap V – Analiza środowiskowa,
- Etap VI – Analiza kosztów i korzyści,
- Etap VII – Opracowanie dokumentacji do następnych etapów realizacji projektu,
- Etap VIII – Opracowanie OPZ w SIWZ, niezbędnego dla wyboru wykonawców dla następnych etapów projektu,
- Etap IX – Opracowanie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
PLK szacuje, że realizacja studium pochłonie 5,7 mln złotych netto i zajmie wykonawcy 19 miesięcy.
PKP PLK prowadzi od wielu lat prace na linii 151. Najpierw prowadzone były prace
ze środków własnych, a teraz trwa jej modernizacja
w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (granica Państwa)", wartego ponad 296 mln zł, finansowanego z budżetu państwa (projekt zbiorczy: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska). Na
liście rezerwowej KPK jest też oddzielny projekt "Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (granica państwa)" o wartości 183 mln złotych. Z kolei ogłoszony właśnie przetarg został przyporządkowany do inwestycji „Prace na ciągu C-E 59 – linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki”. w ramach projektu inwestycyjnego pn.: „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów”.
W tym tygodniu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel wyjaśniał, że celem kolejnych modernizacji już modernizowanych linii kolejowych będzie m. in. ujednolicenie standardów dla przewozów towarowych. Jak przyznał, chodzi nie tylko o poprawę przepustowości ale też o możliwości prowadzenia dłuższych składów – obecnie w Chałupkach pociągi z Czech o długości 600-700 metrów muszą być dzielone, bo polska sieć nie obsłuży tak długich zestawień. Z tego samego powodu
trzeba będzie wrócić do modernizacji linii E20.
Aktualizacja: Otwarcie ofertW postępowaniu złożono dziewięć ofert. Wszystkie mieszczą się w kosztorysie wyznaczonym na 7,011 mln zł brutto. Wszyscy oferenci zaproponowali 18 miesięcy na wykonanie zamówienia i 36 miesięcy rękojmi. Najtańszy jest WYG International (3,3 mln zł). Poza tym oferty złożyli: konsorcjum Infra CD - Instytut Kolejnictwa; Schuesler-Plan, TPF; Net Engineering i Voessing; BBF; IDOM; Koltech oraz Multiconsult. Wszystkie oferty poza WYG wahają się w zakresie od 5,3 mln zł (Multiconsult) do 6,9 mln zł.