PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły kolejny przetarg na studium wykonalności budowy nowych torów w aglomeracji warszawskiej. Tym razem chodzi o budowę dodatkowych torów aglomeracyjnych na trasie z Warszawy do Legionowa oraz obejście Nowego Dworu Mazowieckiego od strony wschodniej.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu pn.: „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)”. To kolejny z
kilkunastu już przetargów na prace studialne w kierunku nowych projektów inwestycyjnych, ogłoszonych w ostatnim czasie przez zarządcę infrastruktury. Tym razem zamówienie jest o tyle ciekawe zamówienie, że obejmuje m. in. budowę nowego odcinka, omijającego Nowy Dwór Mazowiecki - taka koncepcja była przed laty przedstawiana jako alternatywa dla wieloletniej modernizacji linii E65 Warszawa – Gdańsk.
Kolejne prace studialne dla Warszawy
Jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia, zakres projektu obejmuje odcinek linii nr 9 Warszawa Wschodnia – Kątne/Świercze (km 71,5), linię nr 10 Legionowo – Tłuszcz, Linię nr 20 Warszawa Główna – Warszawa Praga – Kątne (linia obwodowa), krótki odcinek linii 448 Warszawa – Rembertów, linię 456 Warszawa Praga – Chotomów i krótsze linie nr 501, 502, 509, 511, 545, 546, 547, 833, 834, 838, 901 i 902.
Podobnie jak we wszystkich pozostałych przetargach, cele realizacji projektu przedstawiono ogólnie – w toku eksploatacji PLK zidentyfikowała niewystarczającą przepustowość, rozmieszczenie peronów, czy infrastrukturę nadania ładunków, a realizacja zadania ma umożliwić usunięcie tych niedogodności i skrócenie czasu przejazdu. Oprócz tego zapisano konieczność realizacji Koncepcji CPK i
Master Planu kolejowego dla Warszawy.
Jeśli chodzi o rezultaty, to każdy wariant inwestycyjny ma umożliwić kursowanie pociągów towarowych o długości 750 metrów, budowę skrzyżowań bezkolizyjnych, budowę nowych i przesunięcie istniejących przystanków.
Nowe tory aglomeracyjne, nowy wyjazd z Warszawy na północ
Studium wykonalności dotyczy budowy dwóch dodatkowych zelektryfikowanych torów aglomeracyjnych na ok. 20 km odcinku od stacji Warszawa Wschodnia do stacji Legionowo. W efekcie planowana jest rozbudowa do układu sześciu torów na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga oraz czterech torów na odcinku Warszawa Praga – Legionowo. Wykonawca przeanalizuje również rozbudowę linii z Legionowa do Wieliszewa o dodatkowy tor oraz budowę nowej pary torów z Warszawy Pragi do Warszawy Gdańskiej z nowym mostem przez Wisłę i budowę nowej linii kolejowej omijającej Nowy Dwór Mazowiecki na odcinku Choszczówka/Legionowo – Kątne/Świercze o prędkości 250 km/h.
Zakłada się także budowę torów odstawczych do kończenia biegu pociągów na stacji Warszawa Zoo bez przejazdu przez Wisłę, umożliwienie przejazdu pociągów z Warszawy Gdańskiej oraz Wileńskiej w kierunku Otwocka oraz Rembertowa oraz z kierunku Tłuszcza w kierunku Gdańska z pominięciem Legionowa. Zaplanować należy też drugi tor na linii nr 10 Legionowo – Wieliszew, 511 Legionowo – Legionowo Piaski oraz przebudowę stacji Nowy Dwór Mazowiecki.
Jak czytamy w informacji prasowej PKP PLK, ramach studium wykonalności wykonawca dokona kompleksowej analizy, która określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres niezbędnych prac, a także szacowane koszty inwestycji. Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania projektu po 2022 roku. Termin składania ofert mija 28 lutego 2020 r.