Spółka PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze ogłosiła przetarg na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu modernizacji i rozbudowy terminala intermodalnego. To kluczowy element Jedwabnego Szlaku, którego przepustowość trzeba szybko poprawić.
Przedmiot zamówienia obejmuje modernizację i rozbudowę terminala intermodalnego w Małaszewiczach. W zakres zadania wchodzi przebudowa placu składowego i przeładunkowego, przedłużenie placu B wraz z odwodnieniem, budowa parkingu od strony zachodniej (parking dla samochodów ciężarowych, na które przeładowywane będą z wagonów kolejowych – bez ich rozformowania – intermodalne jednostki ładunkowe), wydłużenie toru nr 912N, przeniesienie rozjazdu nr 923 w torze nr 901S i wydłużenie toru nr 914S, zabudowa płytami przejazdowymi toru nr 912N i nr 914S, przeniesienie wiaty magazynowo-celnej, przeniesienie stacji Trafo, budowa sieci elektroenergetycznej, w tym linii oświetleniowej od strony zachodniej, oświetlenie parkingu, budowa sieci wodociągowej wraz z hydrantową, w tym budowę wodociągu p.poż., budowa sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz sieci teletechnicznych.
Termin realizacji zadania określono na koniec listopada 2020 roku w zakresie wykonania robót budowlanych. Do końca 2020 roku trzeba uzyskać decyzje o pozwoleniu na użytkowanie/zawiadomienia właściwego organu o zakończeniu budowy.
Projekt ze wsparciem unijnym
Spółka PKP Cargo Centrum Logistyczne realizuje projekt rozbudowy terminalu dzięki dofinansowaniu unijnemu, które
uzyskała w wygranym konkursie CUPT. Wniosek w konkursie pomogły przygotować ZDG TOR i Multiconsult. Dzięki środkom POIiŚ PKP Cargo zamówiło również
nowe wagony-platformy do przewozów intermodalnych.
– Po zakończeniu prac – do końca 2020 roku – będzie w stanie przyjąć 3 285 pociągów –
informuje Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. Według części ekspertów, wyczerpana przepustowość przejścia granicznego Brześć – Terespol – Małaszewicze
jest barierą dla Polski w rozwoju na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku z Chin.
Jest też projekt CargotoruCentrum Logistyczne Małaszewicze jest operatorem na własnym terminalu intermodalnym. W istocie jednak na kompleks
składa się kilkanaście terminali. Zarządcą infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze jest inna spółka PKP Cargo – Cargotor. Ona także realizuje, przy współfinansowaniu ze środków UE, projekt modernizacji infrastruktury na obszarze rejonu i zwiększenia jej przepustowości. Umowa na studium wykonalności projektu z firmą Systra
została podpisana w październiku 2017 roku. Czekamy na informacje PKP Cargo w sprawie dalszego harmonogramu tych prac.