PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” prac na linii kolejowej nr 1 na odcinku Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na jej wykonanie przewidziano 10 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy.
Od wielu lat stan techniczny linii kolejowej nr 1, łączącej Warszawę i Katowice przez Grodzisk Mazowiecki, Skierniewice, Koluszki, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Częstochowę i Zawiercie, ulega systematycznej poprawie. Przypomnijmy, że trasa została kompleksowo zmodernizowana na odcinku łączącym stolicę i Koluszki, stanowiącym zasadniczą część ciągu Warszawa – Łódź. W 2022 roku zakończono modernizację odcinka Częstochowa – Zawiercie, w efekcie czego pociągi pasażerskie mogą go pokonywać z prędkością 160 km/h. Większość pozostałych fragmentów tzw. Wiedenki została na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zrewitalizowana, w efekcie czego prędkość szlakowa wynosi na większości trasy 120 km/h.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ubiegłym roku, PKP Polskie Linie Kolejowe dzięki oszczędnościom w przetargach na realizację inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności postanowiła zrealizować kolejne inwestycje, m.in. na linii kolejowej nr 1 na większości trasy, tj. pomiędzy Koluszkami, Zawierciem i stacją kolejową Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Przypomnijmy, że rewitalizacja odcinka Koluszki – Zawiercie zakłada podniesienie prędkości szlakowej do 140-160 km/h. Dziś wynosi ona więcej niż 120 km/h jedynie na 6-kilometrowym fragmencie Bobry – Widzów-Teklinów na pograniczu województw łódzkiego i śląskiego, gdzie pociągi pasażerskie mogą jeździć 140 km/h.
W przypadku rewitalizacji fragmentu Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, liczącego nieco ponad 18 kilometrów długości, korzyści nie będą zbyt spektakularne. Efektem inwestycji będzie bowiem podwyższenie prędkości szlakowej ze 120 km/h do 130 km/h dla pociągów pasażerskich oraz z 80 km/h do 120 km/h dla pociągów towarowych, przy dopuszczalnym nacisku na oś określonym na 221 kN. Oznacza to, że czas przejazdu pociągów Kolei Śląskich i PKP Intercity po wykonaniu prac ulegnie nieznacznemu skróceniu lub nie zmieni się wcale. PKP PLK informują w opisie zamówienia, że prace obejmą nawierzchnię, odwodnienie, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia dla pieszych oraz sieć trakcyjną.
Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 25 marca do godziny 10:00, natomiast ich otwarcie nastąpi godzinę później. Jedynym kryterium oceny ofert w będzie cena. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał na realizację zadania tylko 10 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy. Przypomnijmy, że projekty inwestycyjne realizowane w ramach KPO muszą zostać rozliczone do 30 czerwca 2026 roku. Niestety pomimo opóźnień w realizacji KPO w wielu państwach członkowskich Komisja Europejska nie podjęła na razie decyzji o wydłużeniu terminu rozliczeń.