Właśnie ogłoszono przetarg na zaprojektowanie oraz realizację prac przy modernizacji linii kolejowej Legnica – Jerzmanice-Zdrój. Dzięki temu pociągi wrócą do Złotoryi i skomunikują ten powiatowy ośrodek z Legnicą i Wrocławiem. Zadanie jest realizowane w ramach programu Kolej Plus.
PKP PLK właśnie ogłosiły postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej oraz właściwych robót budowlanych dla rewitalizacji linii kolejowej 284, na odcinku Legnica – Jerzmanice-Zdrój. Dzięki temu pociągi pasażerskie ponownie będą docierały do Złotoryi, gdzie ostatnie regularne kursy dojechały w 2009 roku. W całym zadaniu ma pomóc rządowy program Kolej Plus,
w ramach którego na Dolnym Śląsku mają zostać zrealizowane trzy zadania, a więc ten dotyczący Złotoryi oraz rewitalizacja linii do Bogatyni i przywrócenia stacji kolejowej Wrocław Świebodzki.Podróże z prędkością 120 km/h
Obecnie wspomniany odcinek linii 284 nie obsługuje regularnych połączeń pasażerskich, a stan linii zapewnia możliwość podróży z prędkością maksymalnie 50 kilometrów na godzinę. Rewitalizacja szlaku ma pozwolić na podróże pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h oraz 100 km/h w przypadku składów towarowych. Zmodernizowane perony mają mieć 150 metrów długości.
Projekt zakłada całkowitą wymianę torowiska, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, a także sieci trakcyjnej. Ponadto w ramach zadania powstanie też zupełnie nowy przystanek kolejowy o roboczej nazwie Legnica Zachodnia przy ulicy Chojnowskiej, który będzie wyposażony w jednokrawędziowy, pojedynczy peron. Przebudowane zostaną natomiast stacje w Pawłowicach Małych, Złotoryi oraz w Jerzmanicach-Zdroju. Reszta przystanków znajdujących się obecnie na tej trasie zostanie zlikwidowana, choć wykonawca ma pozostawić rezerwę terenową na ich ewentualną odbudowę w przyszłości.
Na stacjach w Jerzmanicach i Złotoryi po przebudowie dostępne będą po dwa perony, jedno oraz dwukrawędziowy, o wysokości 76 centymetrów.
Legnica – Złotoryja w 17 minut
Zgodnie z powyższymi zapisami założono, że pociągi będą zatrzymywać się tylko na nowym przystanku w Legnicy oraz w Złotoryi i Jerzmanicach. Jest to pokłosie
analiz wykonanych na potrzeby studium wykonalności dla tego projektu, które przyjęły, że to właśnie ten wariant będzie najbardziej korzystny i pozwoli maksymalnie skrócić czas jazdy pociągów ze Złotoryi do Legnicy a dalej Wrocławia. Zgodnie z wyliczeniami studium, podróż pomiędzy Złotoryją a Legnicą bez zatrzymań pomiędzy stacjami miałaby trwać 17 minut, tak więc byłaby bezkonkurencyjna czasowo w stosunku do transportu kołowego. Wszystkie zapisy studium, włącznie z kosztami i czasami przejazdów
na poszczególnych odcinkach opisaliśmy szeroko w tym tekście.W związku z planami województwa wobec rewitalizacji dalszych odcinków linii 284 oraz linii 283 w kierunku Lwówka, na stacji w Jerzmanicach ma zostać zachowana możliwość wyjazdu w kierunku tej stacji. Ponadto wyjazd z Jerzmanic ma być także możliwy w kierunku Marciszowa, linią 312.
O wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie cena
Całość zamówienia ma zostać zrealizowana w ciągu 1107 dni od dnia zawarcia umowy. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena brutto. PKP PLK dopuszczają również możliwość wyboru oferty poprzez zastosowanie aukcji elektronicznej.