PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały w końcu przetarg na remont tunelu znajdującego się na linii 274, w miejscowości Trzcińsko. Remont będzie trwać długo, jednak PKP PLK ma zapewnić przez niego możliwość przejazdu.
Polskie Linie Kolejowe zamierzają zlecić zadanie remontu prawie 300-metrowego tunelu pod masywem skalnym „Góra” w drodze przetargu. Prace mają dotyczyć nie tylko wzmocnienia samego tunelu (powstanie nowy żelbetowy „kołnierz”) i odnowy jego wlotów, ale też budowy odwodnienia na odcinkach szlaku dochodzących do tunelu, wymiany sieci trakcyjnej i wymiany szyn. Najważniejszy efekt, jaki ma zostać uzyskany po przebudowie dotyczy możliwości mijania się pociągów w tunelu. Obecnie, ze względu na zbyt małą skrajnię, pomimo istnienia w nim dwóch torów, nie ma takiej możliwości. Otwarcie ofert zaplanowano na 22 lipca 2021.
PKP PLK oszacowała wartość prac, które mają być realizowane w trybie „projektuj i buduj” na 86,3 mln złotych netto. Prace rozłożono na poszczególne fazy:
— faza I robót (70 dni) rozpocznie się od dnia podpisania umowy,
— faza II robót (70 dni) rozpocznie się po zakończeniu odbioru eksploatacyjnego fazy I, przerwa technologiczna (7 dni) rozpocznie się po zakończeniu odbioru eksploatacyjnego fazy II,
— faza III robót (21 dni) rozpocznie się po zakończeniu przerwy technologicznej,
— faza IV robót (364 dni) rozpocznie się po zakończeniu odbioru eksploatacyjnego fazy III,
— faza V robót (21 dni) rozpocznie się po zakończeniu odbioru eksploatacyjnego fazy IV.
Nie będą to więc prace krótkotrwałe, ale na wiele miesięcy utrudnią możliwość bezpośredniego dotarcia pociągiem z Wrocławia i Wałbrzycha, a także szeregu mniejszych miejscowości, do Jeleniej Góry. [
Aktualizacja] PKP PLK umożliwi jednak prowadzenie ruchu przez większą część remontu trakcją spalinową, pociągi pasażerskie będą więc zapewne przeciągane lokomotywą z takim napędem.
O obawach samorządowców z Jeleniej Góry, związanych z przebudową tunelu,
pisaliśmy tutaj.