Narodowy zarządca infrastruktury kolejowej rozpisał przetarg na naprawę torów na linii kolejowej nr 137 na odcinku Katowice – Chorzów Batory. Prace, które mają zostać przeprowadzone w przyszłym roku będą kosztować ponad 50 mln złotych.
Rewitalizacja zostanie przeprowadzona w ramach zadania inwestycyjnego „Rewitalizacja linii kolejowych nr 134, 137 i 138 na odcinku Gliwice Łabędy–Katowice–Sosnowiec Jęzor". To część modernizacji linii E30; za czasów poprzedniego wiceministra infrastruktury Andrzeja Massela stwierdzono, że kompleksowa modernizacja akurat na tym odcinku byłaby złym wyjściem – zablokowałaby ruch kolejowy na dłuższy okres, nie dając większych korzyści eksploatacyjnych niż rewitalizacja.
PKP PLK szacuje, że na rewitalizację odcinka wyda 47 mln złotych netto, ale zamówienia dodatkowe mogą pochłonąć kolejne 23 mln złotych, co daje w sumie 86,1 mln złotych brutto. Zamówienie ma być prefinansowane ze środków własnych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe a następnie zrefundowane ze środków z emisji obligacji PKP PLK po przyjęciu przez Radę Ministrów aktualizacji Wieloletniego Programu inwestycji Kolejowych do roku 2015.
Wykonawca wybrany w przetargu ma przeprowadzić roboty nawierzchniowe, podtorowe i budowlane, w tym wymianę torów, oczyszczenie podsypki, podbijanie i regulacja położenia torów w planie i profilu, wymianę rozjazdów, odbudowę rowów bocznych, budowę drenażu wgłębnego, rewitalizację obiektów inżynieryjnych, przebudowę peronów itd. Potrzebna będzie też kompleksowa przebudowa sieci trakcyjnej, wymiana oświetlenia zewnętrznego na przystankach, oraz roboty branży automatyki i telekomunikacji. Zadaniem wykonawcy będzie też opracowanie dokumentacji projektowej i powykonawczej.
Firmy, które stanęły do przetargu, powinniśmy poznać 12 grudnia. PKP PLK wybierze wykonawcę na podstawie kryterium ceny (90 proc.) i długości okresu gwarancji (10 proc.). Efektem ma być przywrócenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych linii kolejowej i odwołanie obowiązujących ograniczeń. Prace muszą się odbyć w przyszłym roku.