PKP PLK otworzyła oferty w przetargu na remont trzykilometrowej linii nr 28 łączącej Wieliszew z Zegrzem. Inwestycja umożliwi uruchomienie bezpośrednich połączeń z Warszawy nad Zalew Zegrzyński.
Ogłoszenie przetargu na projekt i roboty na linii kolejowej nr 28
zapowiadaliśmy w maju. Trasa jest dziś nieeksploatowana. Według jego danych ruch towarowy prowadzono tam do stycznia 2015 r. Regularny ruch pasażerski na linii nr 28 prowadzony był do grudnia 1994 r.
Jak zapowiadała PLK, prace prowadzone mają być głównie z myślą o ruchu pasażerskim. – Inwestycja stworzy nowe możliwości dla kolei w północnej części województwa mazowieckiego – oceniał Karol Jakubowski z PKP PLK, dodając, że uruchomienie kursów z Warszawy nad Zalew Zegrzyński pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarki i turystyki, a nowe możliwości transportowe ma zapewnić budowa nowego przystanku kolejowego w Wieliszewie w sąsiedztwie skrzyżowania drogi krajowej nr 61 Warszawa – Serock – obwodnica Augustowa i drogi wojewódzkiej nr 631 Warszawa – Marki – Nowy Dwór Mazowiecki.
Jak czytamy w informacji o przetargu, przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej robót budowlanych i przeprowadzenie oceny zgodności każdego podsystemu strukturalnego objętego zakresem. Roboty będą prowadzone w zakresie układu torowego, przejazdów kolejowo-drogowych, systemu sterowania ruchem kolejowym, sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, sieci i urządzeń elektroenergetyki trakcyjnej, sieci i urządzeń elektroenergetyki nietrakcyjnej, obiektów inżynieryjnych, obiektów kubaturowych, obiektów do obsługi podróżnych oraz likwidacji kolizji. Na realizację zamówienia będzie aż 29 miesięcy.
Jak czytamy w Programie Funkcjonalno-Użytkowym, po relacji prac pociągi pasażerskie będą mogły pojechać z prędkością 80 km/h i naciskiem 20 ton/oś. Planowana jest wymiana nawierzchni torowej na całej długości linii, budowa dwóch nowych rozjazdów i torów nr 2 i 10 w stacji Zegrze. Powstanie nowy przystanek o roboczej nazwie Wieliszew Osiedle.
Otwarcie ofert zaplanowano na 20 listopada. Projekt ma być współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020.
Przypomnijmy, że od nowego roku wybrane pociągi linii S3, uruchamiane przez warszawską SKM,
pojadą na trasie wydłużonej z Wieliszewa do Nieporętu i Radzymina. Po remoncie linii nr 28 będzie możliwe wydłużenie biegu kolejnych pociągów z Wieliszewa, ale tym razem do Zegrza.
Aktualizacja: Wszystkie oferty poza kosztorysem
Po otwarciu ofert okazało się, że zgłosiło się aż dziewięć podmiotów. Wszystkie oferty przekroczyły jednak określony na 53,4 mln zł budżet. Najbliżej były propozycje konsorcjum Gór-Tor i PIB Kopacki (55,7 mln zł brutto) oraz Transkol (55,6 mln zł). Jeszcze wyższe oferty złożyły: Intop, Rajbud, El-In, PRB Tor, Siltor, ZRK DOM i Grupa Martin.