Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac, które podniosą standard podróży pociągiem między Pszczyną a Żorami. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu na linii kolejowej nr 148 Pszczyna — Żory skróci się do ok. 22 minut. Obecnie czas jazdy pociągów na tej trasie wynosi 32 minuty.
Wymiana obejmie ok. 25 km torów i sieci trakcyjnej. Prędkość pociągów pasażerskich zostanie podwyższona z 50-60 km/h do 120 km/h (i do 100 km/h dla pociągów towarowych). Obecnie miejscami pociągi jeżdżą jeszcze wolniej ze względu na punktowe ograniczenia prędkości.
Przebudowane zostaną 54 obiekty inżynieryjne (mosty i przepusty) oraz 16 przejazdów kolejowo-drogowych.
Przebudują też peronyW ramach inwestycji zmodernizowane zostaną nie tylko tory, ale także perony oraz infrastruktura pasażerska. przystanków Suszec Rudziczka, Suszec Kopalnia, Radostowice, Pszczyna Czarków. Perony zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Stacja i przystanki będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Przystanki kolejowe zostaną wyposażone w wiaty, ławki i nowe oświetlenie. Orientację w podróży ułatwi nowe nagłośnienie, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy.
Będzie więcej połączeń? Obecnie Koleje Śląskie uruchamiają w dzień roboczy cztery pary połączeń w dzień roboczy oraz dwie pary w weekendy (od 20 maja -trzy) uzasadniając to tym, że większa liczba połączeń na trasie może pojawić się dopiero po remoncie trasy. Linia Pszczyna - Żory pomimo kiepskiej oferty zapewniała połączenia dwóch dużych ośrodków miejskich jakimi są Bielsko-Biała i Rybnik. Bezpośrednie pociągi z Bielska-Białej do Rybnika zostały skrócone do Pszczyny z powodu przebudowy węzła Czechowice-Dziedzice, które mają wrócić do rozkładu jazdy po zakończeniu tam prac. Czy pociągi powrócą i czy na czas przebudowy odcinka Pszczyna - Żory zostaną skierowane trasę przez Chybie? O to na pewno za jakiś czas zapytamy Koleje Śląskie.
Inwestycja planowana jest do realizacji w latach 2023-2026. Przedsięwzięcie jest planowane do realizacji z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Środki z programów unijnych, w tym KPO, wciąż są dla Polski zablokowane. Ministerstwo Infrastruktury
potwierdziło na razie finansowanie ze środków PFR inwestycji PLK o wartości do 11 mld złotych.