PKP PLK zleci wykonanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji linii kolejowej 288 z Nysy do Brzegu. Problem w tym, że za unijne pieniądze powstanie tylko dokumentacja. Prace na infrastrukturze odłożono ad calendas graecas.
Pierwotnie z Regionalnego Programu Operacyjnego (z realizacją do roku 2023) do modernizacji lub rewitalizacji zaplanowano trzy ważne regionalne linie kolejowe na Opolszczyźnie. Na listę RPO trafiła linia 287 z Nysy do Opola, linie 301 i 293 na ciągu komunikacyjnym Opole – Kluczbork, oraz linia 288 z Nysy do Brzegu.
Tylko na tej pierwszej prace się rozpoczęły i
są już zaawansowane. Na początku 2018 roku samorządowcy zostali poinformowani, że pieniędzy na naprawę trzech linii zwyczajnie nie starczy pieniędzy.
– PLK wyliczyły, że remont tylko jednej linii Opole-Nysa będzie kosztował 101,5 mln zł. Na pozostałe linie pozostaje więc o wiele za mało, by takie remonty wykonać – napisała w mailu do redakcji Violetta Ruszczewska, dodając że za błędny szacunek odpowiada PKP PLK.
Dla linii 288 tylko projektOstatecznie PLK i urząd marszałkowski doszły do porozumienia, w wyniku którego dla trasy Opole – Kluczbork i dla linii 288 z Nysy do Brzegu stworzony zostanie komplet dokumentów, który umożliwi w niedalekiej przyszłości szybkie rozpisanie przetargu na roboty budowlane i przystąpienie do nich. Chodzi o wykonanie studium wykonalności modernizacji oraz projektów budowlanych. PKP PLK właśnie ogłosiła przetarg na dokumentację projektową dla linii 288.
Zarządca infrastruktury ocenił, że projekt wart jest 5,4 mln zł netto. Projektowanie ma zacząć się w najbliższych miesiącach i potrwa do końca 2020. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy dokumentacji jest cena, a oferty można przesyłać do PLK do 27 marca 2019.
Perspektywa prac na infrastrukturze odległaNic nie zapowiada jednak, że linia 288 szybko doczeka się przekucia założeń z papieru w rzeczywistość. W zeszłym roku koszt prac na infrastrukturze szacowano na przeszło 86 mln zł.
– W zakresie przesunięcia innych środków pozostających w dyspozycji PLK na realizację projektów inwestycyjnych ujętych w Krajowym Programie Kolejowym informuję, że inwestycje na liniach nr 301, 293 oraz 288 nie są ujęte na liście projektów w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), co ogranicza możliwość ich finansowania ze środków POIiŚ (…). Nie jest także możliwe uzyskanie finansowania ze środków krajowych z powodu wykorzystania obecnie całej dostępnej alokacji na projekty ujęte w KPK – obszernie poinformowało ministerstwo wiosną 2018. Województwo opolskie nie jest w stanie zagwarantować takich pieniędzy samodzielnie, mimo „determinacji” w tym zakresie, którą deklaruje samorząd.
Sytuacja nie zmieni się w związku z podwyższeniem finansowania KPK przez rząd, którą minister Adamczyk ogłosił 19 lutego 2019. Dodatkowe pieniądze
pomogą sfinansować duże projekty, których status był zagrożony: projekt modernizacji linii kolejowych do polskich portów i przebudowę linii Poznań – Szczecin. W przypadku projektów RPO PKP PLK oczekuje raczej pozyskania dodatkowych pieniędzy przez samorządy.