PKP PLK ogłosiła w październiku przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań. Oznacza to odbudowę formalnie zlikwidowanego odcinka Ławszowa – Żagań. Na prace na 45 kilometrach przewidziano 284,3 mln zł netto. Wszystkie oferty wykonawców przekroczyły ten kosztorys, ale będzie jeszcze dogrywka w postaci aukcji elektronicznej.
W styczniu
informowaliśmy o planach Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczących remontu linii kolejowej nr 283 pomiędzy Żaganiem a Zebrzydową. To
kolejna inwestycja prowadzona na potrzeby wojska. – Wszczęcie procedury i zawarcie umowy z wykonawcą w trybie „projektuj i buduj” planowane jest w tym roku –
zapowiadała w lutym PKP PLK. Postępowanie ogłoszono pod koniec października.
Linia formalnie zlikwidowana na odcinku Ławszowa – Żagań
Obecnie większość odcinka Zebrzydowa – Żagań jest formalnie zlikwidowana (Ławszowa – Żagań w km 77,621 – 103,750). Fizycznie jest nieprzejezdna (braki szyn, podkładów, łubek, złączek). Na odcinku Zebrzydowa – Ławszowa obecnie obowiązuje: prędkość w km 60,399 – 61,100 – 40 km/h, w km 61,100 – 77,621 - 20 km/h. Częściowo rozkradzione są obiekty inżynieryjne. Na całym odcinku linii kolejowej nie ma żadnych urządzeń sterowania ruchem.
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz rewitalizacja linii kolejowej nr 283 na odcinku od km 60,399 do km 104,917 w zakresie nawierzchni i podtorza, obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych, peronów, elektroenergetyki, sterowania ruchem i telekomunikacji. Szacunkowa wartość zamówienia to 284,3 mln złotych netto. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena.
Będzie szansa na uruchomienie pociągów pasażerskich Zebrzydowa – ŻagańRealizacja zamówienia ma na celu osiągnięcie prędkości pasażerskich i towarowych na poziomie 80 km/h. Dopuszczalny nacisk ma wynieść 221 kN/oś. Wszystkie perony mają mieć długość 150 metrów, a dopuszczalna długość pociągów towarowych to 600 metrów.
Termin zakończenia rewitalizacji jest bardzo odległy, bo upływa dopiero pod koniec sierpnia 2023 roku. Istotną informacją jest zawarcie w zamówieniu odbudowy peronów na linii, co będzie oznaczać możliwość przywrócenia ruchu pociągów pasażerskich. Takiej możliwości
nie będzie po wspomnianej rewitalizacji linii nr 410.
Aktualizacja: Wszystkie oferty przekraczają kosztorysPo otwarciu ofert okazało się, że wszystkie złożone oferty przekraczają kosztorys (349,7 mln zł) o co najmniej dziewięćdziesiąt milionów złotych. Najniższą złożyła spółka Dolkom z grupy PKP PLK. Opiewa ona na 430 mln zł brutto. Poza tym propozycje przedstawiły; Infra Silesia w konsorcjum z Transkol (468 mln zł), Torpol (508 mln), konsorcjum Track Tec, LWZ i Infraskol (493 mln), ZRK DOM w konsorcjum z E=R=G i ZPHU Ate (461 mln zł), ZUE (461 mln), Copasa (484 mln) oraz NDI (469 mln). Oferty mogą zostać obniżone po aukcji elektronicznej.