PKP PLK ogłosiła przetarg na modernizację warszawskiego odcinka linii nr 7 wraz z dobudową dodatkowych torów. Prace zostaną w tym etapie ograniczone do odcinka Warszawa Wschodnia – Wawer. Powstanie nowy przystanek Warszawa Wiatraczna.
W 2017 roku PKP PLK
zleciły firmie MGGP opracowanie dokumentacji dla modernizacji odcinka linii nr 7 między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Prace projektowe budziły bardzo duże zainteresowanie mieszkańców i samorządu. Najpierw na ich wniosek
usprawniono projektowane przesiadki na przystanku Radość. Potem PLK zdecydowała się na doprojektowanie czwartego toru do planowanego wcześniej trzeciego toru, co oprotestowała część mieszkańców Wawra.
Pisaliśmy o tym w tym miejscu.
Ostatecznie PKP PLK zdecydowała się ograniczyć prace w pierwszym etapie do niebudzącego wątpliwości społecznych odcinka od stacji Warszawa Wschodnia Osobowa do stacji Warszawa Wawer. Przetarg w tej sprawie został właśnie ogłoszony, a prace mają się zacząć jeszcze w tym roku. – Wiemy, że w obecnej sytuacji kontynuacja Krajowego Programu Kolejowego, ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie umów jest niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym. To działania kluczowe dla gospodarki kraju, ważne dla podtrzymania korzystnej sytuacji gospodarczej i realizacji inwestycji – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.
Jaki zakres prac?
Zamówienie nosi nazwę „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II, odcinek Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Wawer". Jak podaje inwestor, w tym etapie zaplanowana jest modernizacja dwóch istniejących torów od Warszawy Wschodniej do stacji Warszawa Wawer oraz budowa dwóch dodatkowych dalekobieżnych od Warszawy Gocławka do Warszawy Wawra. Przygotowane zostanie „wyjście” nowego układu torów od stacji Wawer do Otwocka, które będzie realizowane w kolejnym etapie. Zmodernizowane zostaną także tory na linii Warszawa Antoninów – Warszawa Gocławek (nr 506) dedykowane w przyszłości dla ruchu dalekobieżnego.
W ramach prac ma powstać nowy przystanek Warszawa Wiatraczna w pobliżu szpitala na ul. Szaserów (peron wyspowy z wiatą). Na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska kładka na torami zostanie odremontowana i wyposażona w windy. Przystanek Warszawa Gocławek zostanie przesunięty bliżej wiaduktu na ulicy Marsa - powstanie nowy peron i przejście podziemne z pochylniami i schodami oraz windy i schody na wiadukt. Ma to pomóc stworzyć wygodny węzeł przesiadkowy. Na przystanku Warszawa Wawer peron zostanie przebudowany, a przejście podziemne wyposażone w windy.
Na wszystkich przystankach zamontowany zostanie nowy system informacji pasażerskiej. Łącznie powstanie pięć nowych przejść podziemnych . W ramach inwestycji przewidziano montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym - podaje inwestor. Prace będą realizowane przy zachowanym ruchu pociągów.