Elektryfikacja linii kokoszkowskiej, odbudowanej przez pomorski samorząd, wkracza w decydującą fazę, jaką jest elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga. Przetarg na elektryfikację został ogłoszony w połowie grudnia 2020, pod koniec lutego dowiadujemy się, kto i w jakiej cenie chce podjąć się prac.
Oferty w przetarguJak poinformował Tomasz Konopacki z PKM SA, na elektryfikację spółka przewidziała 67,8 mln zł. Spośród nadesłanych ofert trzy znalazły się poniżej tej kwoty, kolejne trzy w jej okolicach, natomiast pięć przewyższa budżet inwestycji. Najtańszą ofertę – na 48,8 mln zł – złożył Torpol z Poznania (kolejna najtańsza należy do ZRK DOM, za 56,1 mln zł i Colas Rail, za 62,3 mln zł), natomiast najdroższą Trakcja z Warszawy, która elektryfikację PKM wyceniła na 84,1 mln zł. Obecnie wszystkie oferty poddane zostaną szczegółowej analizie formalnej i dopiero po niej wybrany zostanie wykonawca, który na realizację inwestycji będzie miał 21 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Szczegóły elektryfikacji
Zelektryfikowana ma być linia 248 na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa (do włączenia w linię kolejową nr 201), od kilometra 1,204 do 18,182 (tor 1) oraz od kilometra 1,429 do 17,985 (tor 2). Również linia nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo – Gdańsk Osowa (do włączenia w linię kolejową nr 201) będzie elektryfikowana od kilometra 0,000 do 1,356. Elektryfikacja ma pozwolić na osiąganie prędkości 120 km/h dla elektrycznych zespołów trakcyjnych i 100 km/h na odcinku linii 253. Powstanie nowy przystanek Gdańsk Firoga, zlokalizowany przy ul. Szybowcowej, w sąsiedztwie siedziby Intela.
W przetargu zapisano prawo opcji. Polega na budowie dodatkowych przejść rozjazdowych na posterunku odgałęźnym Firoga (rozjazdy nr 101 i 102) oraz stacji Gdańsk Rębiechowo (rozjazdy nr 14 i 15), wraz z robotami towarzyszącymi „będącymi konsekwencją budowy rozjazdów i niezbędnymi do ich prawidłowego działania”, Chodzi m.in. o rozbiórka istniejącego toru na długości nowych rozjazdów i zabudowę nowych rozjazdów wraz z podbiciem i szlifowaniem szyn. W opcji jest również dostosowanie istniejącego systemu srk do nowego układu torowego budowanego w zadaniu nr 2 (w zakresie warstwy podstawowej oraz nadrzędnej ETCS L2).
Pomorska Kolej Metropolitalna SA wybierze najlepszą ofertę z uwzględnieniem kryterium ceny (100%), przy czym złoży się na nią cena zamówienia podstawowego (95 %) i cena zamówienia opcjonalnego - (5 %).
Oferty w przetargu na elektryfikację linii PKM można składać do 29 stycznia 2021 roku. Inwestycja będzie dofinansowana z programu unijnego POIiŚ.
Inną, ważną z punktu widzenia utrzymania ruchu na PKM w kierunku Kartuz inwestycją, jest budowa Bajpasa Kartuskiego.
Piszemy o niej tutaj.