Na linii kolejowej nr 1, łączącej Warszawę i Katowice przez Skierniewice, Piotrków Trybunalski i Częstochowę, popularnie zwanej “wiedenką”, PKP Polskie Linie Kolejowe w celu poprawy przepustowości zrealizują inwestycję na stacji kolejowej Rozprza, obejmującą budowę trzeciego toru. Zadanie ma zostać zrealizowane w formule “projektuj i buduj”.
Jak przekazał “Rynkowi Kolejowemu” Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK, zadanie obejmie budowę dodatkowego toru o długości co najmniej 750 metrów na stacji kolejowej Rozprza, dzięki czemu zwiększy się przepustowość odcinka Piotrków Trybunalski - Radomsko. W konsekwencji na linii kolejowej nr 1 Warszawa – Katowice możliwa będzie sprawniejsza obsługa większej liczby pociągów. Planowane rozpoczęcie inwestycji, prowadzonej w formule „projektuj i buduj”, nastąpi w drugiej połowie tego roku. Szacunkowa wartość zadania to kilka milionów złotych. Dokładny koszt zostanie określony po wyłonieniu wykonawcy.
Inwestycja zostanie zrealizowana między 155,880 a 156,792 kilometrem “wiedenki”. Oprócz samego trzeciego toru powstaną rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i sieć trakcyjna. Jako że przewidziano zastosowanie formuły “projektuj i buduj”, wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do prawidłowego wykonania wszystkich robót budowlanych i uzyskania dla niej wszystkich wymaganych opinii, uzgodnień, dopuszczeń, warunków, decyzji i pozwoleń niezbędnych, jak również wykonanie wszystkich robót budowlanych, w tym prac przygotowawczych. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.
Projekt ma zostać zrealizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), jednak należy zastrzec, że wypłata środków europejskich dla Polski w ramach KPO nadal pozostaje wstrzymana, a możliwość zmiany tego stanu rzeczy jest wysoce niepewna, ponieważ nie został zażegnany spór między Komisją Europejską a polskim rządem ws. praworządności i organizacji sądów powszechnych. Z drugiej strony
prefinansowanie projektów zakładanych do realizacji w ramach KPO zapowiedział Polski Fundusz Rozwoju.
– Budowa trzeciego toru w Rozprzy to bardzo potrzebne działanie w kontekście poprawy przepustowości ważnych dla ruchu towarowego linii kolejowych. Inwestycje w ramach KPO w kontekście transportu kolejowego powinny być skoncentrowane na tego rodzaju działaniach: uzupełnianie o tory dodatkowe i połączenia rozjazdowe, likwidacja wąskich gardeł oraz optymalizacja parametrów – komentuje Piotr Malepszak, były członek zarządu CPK i Kolei Dolnośląskich.