Warszawskie Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK rozpisało przetarg "zaprojektuj i buduj" na pierwszy etap budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Chodzi o przebudowę przystanków i przejazdów kolejowych dla poprawy dostępności komunikacyjnej. Na wykonanie zadania zarządca infrastruktury przeznaczył 20 mln euro.
W zakres przedmiotu zamówienia wchodzi, oprócz wykonania projektu i uzyskania niezbędnych pozwoleń, budowa ośmiu przystanków osobowych i przebudowa kolejnych dziewięciu, a także przebudowa dziewięciu przejazdów kolejowych. Przystanki mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych w zakresie dojścia na peron, posiadać wiaty peronowe o wymiarach 2x12 lub 2x6 metrów i oświetlenie. Zakres prac jest różny, np w Glinnikach zlikwidowany ma zostać peron wyspowy, a w zamian wybudowany zostanie nowy peron jednokrawędziowy.
Głównym celem projektu jest połączenie Łodzi z miastami i gminami leżącymi w obszarze Aglomeracji Łódzkiej za sprawą skoordynowanej sieci transportowej w zakresie przewozu osób, a także integracja zbiorowego transportu publicznego tych miast z transportem kolejowym.
Przebudowane zostaną przystanki:
Na linii nr 15 Bednary – Łódź Kaliska:
- Smardzew,
- Glinnik,
- Swędów,
- Stryków
- Głowno
Na linii nr 16 Łódź Widzew – Kutno:
- Zgierz Północ,
- Zgierz Kontrewers (dawne. Jedlicze Łódzkie)
- Grotniki
- Chociszew
Wybudowane zostaną przystanki:
Na linii nr 15 Bednary – Łódź Kaliska:
- Radogoszcz Zachód,
- Glinnik Wieś,
- Bratoszewice (relokalizacja istniejącego przystanku),
- Domaniewice Centrum,
Na linii nr 16 Łódź Widzew - Kutno:
- Zgierz Jaracza,
- Ozorków Nowe Miasto na linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica, odcinek Łódź Kaliska – Łódź Chojny:
- Pabianicka,na linii nr 540 Łódź Chojny – Łódź Widzew
- Dąbrowa
Za prace zapłaci aż sześć podmiotów. Oprócz środków własnych PKP PLK i PKP SA inwestycję współfinansują gminy Zgierz i Łódź. Dodatkowe finansowanie pochodzi z Funduszu Kolejowego i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych (koszty netto). Koszt projektu wynosi 58,2 mln PLN.
Oferty w przetargu można składać do 21 lipca. Wykonawce na wszystkie prace będzie miał 20 miesięcy.