Rząd przyjął uchwałę w sprawie ustanowienia Programu transportowego Podtatrza, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zapisano w nim przykładowe inwestycje kolejowe, jak budowa parkingów przesiadkowych, zakup taboru i drugi tor na części linii nr 99 Chabówka – Zakopane.
Rada Ministrów
przyjęła 16 czerwca 2020 r. uchwałę w sprawie ustanowienia Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku, przedłożoną przez ministra infrastruktury. – Rząd chce poprawić dostęp do regionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych i środowiskowych. W tym celu modernizowana będzie infrastruktura komunikacyjna oraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego – czytamy w komunikacie.
Dla Podtatrza
Uruchomienie programu
zapowiadano w październiku ubiegłego roku. Wówczas podpisano list intencyjny w tej sprawie pomiędzy ministrem infrastruktury a przedstawicielami władz samorządowych, w tym województwa małopolskiego, powiatów tatrzańskiego i nowotarskiego oraz burmistrzów Zakopanego i Nowego Targu.
Rząd – zgodnie z komunikatem – chce poprawić dostęp do regionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych i środowiskowych. W tym celu modernizowana będzie infrastruktura komunikacyjna oraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego. Więcej na temat ogólnych założeń programu
można przeczytać na portalu RynekInfrastruktury.
Jakie inwestycje kolejowe?
Jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, w programie zapisano hasła ogólne, takie jak: budowa i modernizacja linii kolejowych (ale także dróg krajowych), budowa przystanków kolejowych i autobusowych, wraz z pozostałą infrastrukturą dla podróżnych, parkingów P&R i węzłów przesiadkowych. Zapisano również, że celem jest zakup i wymiana taboru kolejowego i autobusowego, uwzględniająca niskoemisyjność, rozwój połączeń kolejowych, w szczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej, rozwój siatki połączeń autobusowych, w tym dowozowych do przystanków kolejowych i powiązanych z transportem kolejowym czy rozwój transgranicznych połączeń w transporcie zbiorowym. Program ma poprawić integrację rozkładów jazdy, systemów taryfowych i informację pasażerską.
Pojawiło się również kilka konkretnych projektów, ale z zaznaczeniem, że są to "przykładowe inwestycje". Jedną z nich jest rewitalizacja linii 99 Chabówka – Zakopane – inwestycja podstawowa na linii zakopiańskiej – z realizacją do 2023 roku i kosztem 356 mln zł. Warto jednak pamiętać, że kontrakt na realizację tego zadania został podpisany już w marcu 2018 roku (406 mln zł brutto, termin realizacji 42 miesiące).
Dalsze przykładowe inwestycje planowane do 2030 roku to m.in.: Rozbudowa linii kolejowej nr 99 o drugi tor na wybranych odcinkach Nowy Targ – Zakopane, budowa Centrum Przesiadkowego w Kuźnicach, parkingów „Park&Ride” przy przystankach Podhalańskiej Kolei Regionalnej oraz "zakup taboru kolejowego oraz niskoemisyjnego taboru autobusowego" oraz szereg inwestycji drogowych. Zwraca uwagę, że na tej liście
nie ma linii Podłęże – Piekiełko.