Wojewoda lubelski wydał pozwolenie na budowę dla lokalnego centrum sterowania w Terespolu, w ramach którego, poza stacją w Terespolu, zostaną przebudowane stacje w Białej Podlaskiej i w Małaszewiczach. Wciąż jednak nie ma zapewnienia o finansowaniu tego projektu, a póki co budowa LCS Terespol widnieje na liście rezerwowej projektu Krajowego Programu Kolejowego.
Decyzje wojewody lubelskiego dotyczą trzeciego etapu modernizacji linii kolejowej Siedlce – Terespol i obejmują pozwolenie na budowę dla modernizacji stacji Biała Podlaska, Małaszewicze oraz Terespol. To już ostatni etap modernizacji międzynarodowej magistrali E20 między Siedlcami a granicą z Białorusią. W ramach pierwszego etapu tego projektu zostały zmodernizowane odcinki szlakowe na linii Siedlce – Terespol. Drugi etap, który jest jeszcze w trakcie realizacji, obejmuje budowę lokalnego centrum sterowania w Łukowie (również z przebudową stacji w Siedlcach i Międzyrzecu Podlaskim). Zaplanowane w ramach trzeciego etapu prace obejmują m.in.: przebudowę układów torowych wraz z podtorzem, przebudowę sieci trakcyjnej, modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym, przebudowę obiektów inżynieryjnych, przebudowę układów drogowych, budowę peronów i wyposażenie ich w elementy małej architektury, budowę nastawni, a także demontaż zbędnych elementów infrastruktury. W efekcie zrealizowanego projektu, prędkość pociągów na całym odcinku z Siedlec do Terespola zostanie podniesiona do 160 km/h.
Pozwolenie na budowę dla projektu to jeden z dokumentów, jakie miało uzyskać Konsorcjum Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. i Safege. Konsorcjum wykonuje koncepcje programowo-przestrzenne, uzyskanie decyzji lokalizacyjnych, wykonanie projektów budowlanych, uzyskanie pozwoleń na budowę i przygotowanie materiałów przetargowych do wyłonienia wykonawcy robót budowlanych lokalnego centrum sterowania w Terespolu. Wykonawca ma czas na zrealizowanie całego projektu do końca października.
Wciąż jednak nie ma pewności co do finansowania inwestycji. Budowa LCS Terespol została wpisana do projektu Krajowego Programu Kolejowego, na listę projektów rezerwowych CEF i POIiŚ, finansowanych z Funduszu Spójności. Na realizację projektu wpisano szacunkową kwotę 500 mln zł. Z informacji przedstawionych niedawno przez PKP Polskie Linie Kolejowe wynika, że przetargi na budowę LCS Terespol mogą być ogłaszane w przyszłym roku. PKP PLK w planach ma zakończenie tego projektu do roku 2020.