Do UTK wpłynął wniosek RegioJet dotyczący planowanych nowych międzynarodowych pociągów w krótkiej relacji Przemyśl – Medyka – Mościska (Мостиська). Przewoźnik wyjaśnia "Rynkowi Kolejowemu", jaki ma to sens i jakie ma obecne plany w zakresie połączeń międzynarodowych na Ukrainę.
25 marca 2022 r. do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek RegioJet w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Przemyśl Główny – Medyka (granica z Ukrainą) – Mościska II (Мостиська ІІ) – Medyka (granica państwa) – Przemyśl Główny. Przewoźnik zadeklarował chęć realizowania nowej usługi przewozu osób w terminie od 12 czerwca 2022 r. do 12 grudnia 2026 r., przy czym nowa usługa ma być wykonywana codziennie w wymiarze 1 pary pociągów. RegioJet planuje wykonywać przewozy przy wykorzystaniu infrastruktury normalnotorowej –
podaje Urząd.
Według załączonego rozkładu, pociąg miałby odjeżdżać z Przemyśla o 08:30 i wracać do niego na 20:45 co sugeruje, że jest to przedłużenie
planowanych kursów przewoźnika z Pragi i z Wiednia.
Czy będą wnioski o badanie równowagi ekonomicznej?
Zgodnie z wnioskiem RegioJet na terenie Rzeczypospolitej Polskiej pociąg dostępny będzie wyłącznie w ruchu międzynarodowym. Tym samym dopuszczalne będzie odbywanie przejazdów przez podróżnych wyłącznie pomiędzy stacją początkową oraz końcową danej relacji – innymi słowy, postój w Medyce (przeznaczony do realizacji czynności w związku z przekraczaniem granicy polsko-ukraińskiej) będzie niedostępny w komunikacji krajowej. W rezultacie nowa usługa RegioJet również będzie niedostępna w komunikacji krajowej.
W związku z otrzymaniem od RegioJet powiadomienia, UTK uruchomił procedurę udzielania otwartego dostępu. Teraz konkurenci i organizatorzy transportu mogą przez miesiąc składać do UTK wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej nowego połączenia.
Alternatywa dla dotychczasowego planu
Jak wyjaśnia "Rynkowi Kolejowemu" Michał Plaza, koordynator ds. operacyjnych, RegioJet złożył do polskiego regulatora rynku powiadomienie, bo po raz kolejny plany RegioJet dotyczące uruchomienia połączenia kolejowego do Ukrainy zostały wstrzymane –
najpierw przez koronawirusa, teraz przez wojnę. – Połączenie, o którym mówi obecnie złożone powiadomienie, ma docelowo stanowić ewentualną alternatywę dla planowanych połączeń RegioJet we współpracy z kolejami ukraińskimi JSC Ukrzaliznycia. Wojna na Ukrainie sprawiła, iż uruchomienie tych połączeń w oparciu o ukraiński tabor może być utrudnione, dlatego też RegioJet potrzebuje uzyskać rozwiązanie zastępcze – wyjaśnia Plaza. W ewentualnym nowym wariancie przesiadki do regularnych pociągów kolei ukraińskich odbywałyby się nie w Przemyślu a w Mościskach, co nie wymagałoby zaangażowania dodatkowego taboru w Ukrainie.
Jak zwraca uwagę przedstawiciel przewoźnika, paradoksalnie polskie prawo nie wymaga żadnych pozwoleń w wypadku organizowania komercyjnych pociągów pasażerskich po szerokim torze, jednakże w przypadku identycznej usługi na torze 1435 mm przewoźnik komercyjny potrzebuje uzyskać otwarty dostęp, co wiąże się z całą procedurą administracyjną.
– RegioJet cały czas planuje uruchomienie
połączenia kolejowego łączącego Pragę i inne czeskie miasta z Zachodnią Ukrainą – podkreśla Plaza, przypominając, że od ponad miesiąca RegioJet uruchamia
połączenie humanitarne łączące Pragę z Przemyślem, które umożliwia bezpłatną ewakuację uchodźców tak do polskich, jak i do czeskich miast w wagonach z miejscami do leżenia. –
Firma zakłada uruchomienie połączeń w trybie komercyjnym, jak tylko okoliczności zewnętrzne na ich realizację pozwolą. Dotyczy to połączeń zarówno
z Pragi, jak i z Wiednia – podsumowuje.