Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie na wniosek PKP PLK wszczęła postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla budowy linii Podłęże – Piekiełko.
Choć linia Podłęże – Piekiełko, a właściwie Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna była obiecywana mieszkańcom południowej Małopolski od wielu lat, to właśnie wystąpienie PLK o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji można uznać jako pierwszy realnie zmierzający do realizacji nowej linii kolejowej. RDOŚ otrzymał wniosek kolejarzy 30 grudnia i już wystąpił do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z prośbą o pierwszą opinię.
Jak
informowaliśmy przed miesiącem, już w 2017 roku ma zostać ogłoszony przetarg na dokumentację dla projektu Podłęże – Piekiełko. Następnie jeszcze w tym samym roku może zostać podpisana umowa na prace przygotowawcze, które obejmą też modernizację linii Chabówka – Nowy Sącz. Te dwa etapy budowy linii uzyskały gwarancję finansowania
dzięki umieszczeniu ich na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego.
Koszty działań przygotowawczych będą w pierwszej kolejności finansowane z obligacji PKP PLK. Działania w zakresie modernizacji linii kolejowej 104 również zostały umieszczone na liście podstawowej, jednakże obecnie w ramach KPK na ich realizację zabezpieczono kwotę 685,5 mln zł. Pozostała część kosztów prac w ramach linii 104 będzie finansowana z oszczędności powstałych w trakcie realizacji projektów POIiŚ. Zadania dotyczące budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna zostały zgłoszone jako rekomendowane do wsparcia z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFSI), aby umożliwić, po formalnym przyjęciu przez Radę Ministrów listy projektów, rozpoczęcie rozmów z EBI w zakresie ich wsparcia.
Więcej na temat finansowania i harmonogramu realizacji nowej linii kolejowej
można przeczytać tutaj. Pod
tym linkiem znajduje się mapa przebiegu wariantu budowy oraz opcji modernizacji.