PKP PLK podpisała umowę na wykonanie sterowania ruchem na pierwszym z tzw. LCS-ów linii E59 Poznań – Szczecin. Nikną szanse na wykonanie całej modernizacji w terminie narzuconym przez mechanizm CEF.
PKP PLK podpisały dzisiaj z AŽD Praha wartą 149 mln zł umowę na budowę między Poznaniem a Wronkami urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej. To pierwsza umowa na realizację prac na linii E59 pomiędzy Poznaniem a Szczecinem, która w większości musi się zakończyć już w 2020 roku.
Przetarg na wykonanie srk na ograniczonym odcinku E59 pojawił się na stronach PKP PLK w listopadzie 2017 r. Prace przy systemach miały być prowadzone od końca czerwca 2018 roku, umowę podpisano jednak
pół roku po otwarciu ofert. Chętnych było tylko dwóch: AŻD Praha złożyło ofertę opiewającą na 148,6 zł netto, zaś drugi oferent: konsorcjum Bombardier Transportation i KZA – na 174,3 zł netto.
Zamówienie powiązane będzie z robotami zasadniczymi realizowanymi w odrębnych kontraktach: przebudowa układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą linii kolejowej E59, odcinek Poznań Główny – Rokietnica (LOT A) oraz przebudowa układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą linii kolejowej E59, odcinek Rokietnica – Wronki do km (LOT B). 10 lipca PLK
wybrała wykonawców tych prac. Odcinek Wronki – Rokietnica zmodernizuje Budimex. Odcinek Rokietnica – Poznań zmodernizuje Trakcja PRKiI.
Otwarty interfejs
– PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś pierwszą umowę z tzw. „otwartym interfejsem”. To innowacyjne podejście do zamówień związanych z komputerowymi urządzeniami sterowania. Celem jest ograniczenie utrudnień i kosztów przy kolejnych inwestycjach oraz utrzymaniu, wymagających powiązania systemów i urządzeń srk różnych producentów – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie. Umowa z tzw. „otwartym interfejsem” umożliwia pozyskanie od wykonawców informacji dotyczących sposobu powiązania urządzeń wewnątrz systemu srk oraz istniejącego systemu z innymi systemami. Polega to na zobowiązaniu wykonawcy do przekazania opisu interfejsów do swoich urządzeń, aby w przyszłości można było podłączyć urządzenia lub systemy innych producentów.
Inwestor podaje, że dzięki realizacji inwestycji pojawią się m.in. nowe napędy rozjazdów i urządzenia przejazdowe, monitoring, nowoczesna kablowa sieć transmisyjna oraz radiołączności. Rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych zaplanowane jest na początek IV kwartału br. Muszą się zakończyć najpóźniej w 2020 r.
Ostatni odcinek wciąż bez przetargu
Wciąż nie ma przetargów
na realizację ostatniego odcinka linii, od Dobiegniewa do Szczecina. Rozpisano jedynie przetarg na sterowanie ruchem, gdzie z trzech propozycji
jedynie oferta AŽD Praha mieści się w kosztorysie. Na odcinku Słonice – Szczecin (LCS Stargard) prace też muszą zostać wykonane już w 2020 roku. Na razie PLK wyprzedzająco wykonały roboty torowe za ponad 140 mln zł. Prace rozpoczęły się w czerwcu 2017 r. a zakończyły w maju 2018 r. PLK informuje, że wymieniono szyny, podkłady i tłuczeń na prawie 100 km torów.