Partnerzy serwisu:
Biznes

Jest opinia biegłego w sprawie podwyżki stawek

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Autor:

UTK

Data publikacji:
26-07-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jest opinia biegłego w sprawie podwyżki stawek
Biegły rewident w zleconej przez Urząd Transportu Kolejowego opinii na temat prawidłowości w naliczaniu stawek za dostęp do infrastruktury w projekcie cennika PKP PLK na przyszły rok stwierdził, że nie znalazł w nim nic, co sugerowałoby, że planowana podwyżka stawek jest naliczana nieprawidłowo. Jednocześnie jednak wskazał, że niektóre założenia przyjęte w nowym projekcie stawek są niejasne.

W związku z prowadzonych postępowaniem administracyjnym w sprawie zatwierdzenia stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie przez przewoźników kolejowych z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2012/2103, przedłożonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe przy wniosku z dnia 10 maja 2012 r., prezes UTK skorzystał z przysługującego mu prawa i zasięgnął opinii biegłego rewidenta co do zasadności przyjętego przez zarządcę wzrostu stawek jednostkowych.

Wyłonione przez UTK w ramach przetargu ograniczonego konsorcjum Ernst & Young Business Advisory oraz Ernst & Young Audit przekazało UTK „Opinię niezależnego biegłego rewidenta” wraz z raportem z przeprowadzonej weryfikacji zasadności wzrostu stawek jednostkowych.

W pkt 5 wymienionej opinii biegły stwierdził: „W wyniku weryfikacji dokumentacji będącej podstawą przyjętych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. założeń i szacunków, z wyłączeniem potencjalnego wpływu kwestii opisanych w pkt 4 opinii nic nie zwróciło naszej uwagi, co mogłoby spowodować, abyśmy uznali, iż planowany wzrost stawek jednostkowych opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej nie jest prawidłowo wyznaczony na podstawie przyjętych założeń i zasad określonych w art. 33 ust. 2 – 6, art. 34 ustawy o transporcie kolejowym oraz w rozporządzenia w sprawie warunków dostępu.”

W pkt 4 przedmiotowej opinii wskazano, że: „Niektóre założenia przyjęte do wyznaczenia planowanego wzrostu stawek jednostkowych opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej i przedstawione w projekcie stawek jednostkowych 2012/2013 zostały określone na podstawie wartości hipotetycznych, dla których nie uzyskaliśmy w toku prac wystarczającego potwierdzenia, iż założenia te stanowią uzasadnioną podstawę do wyznaczenia planowanego wzrostu stawek jednostkowych opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Do założeń tych należą masy brutto pociągów dla poszczególnych przedziałów mas brutto przyjęte do kalkulacji oraz dopuszczalne prędkości techniczne dla poszczególnych kategorii linii, przyjęte do kalkulacji.”

Powyższa opinia biegłego rewidenta, jak również opinie zgłoszone przez uczestników rynku kolejowego w trakcie przedmiotowego postępowania administracyjnego zostaną wzięte pod uwagę przez prezesa UTK przy wydawaniu decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu stawek jednostkowych opłat na rozkład jazdy pociągów 2012/2013 obowiązujący od dnia 9 grudnia 2012 r.

Przypominamy, że w kwietniu tego roku prezes UTK odmówił zatwierdzenia projektu stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2012/2013. PKP Polskie Linie Kolejowe chciały go wprowadzić w życie z dniem 9 grudnia 2012 roku, czyli wraz z wejściem nowego planu jazdy. Proponowany w pierwszym projekcie cennika wzrost średniej stawki sieciowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej miał wynieść, według propozycji PLK 8,9 proc., co prezes UTK uznał za nieuzasadnione. 10 maja  PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły do zatwierdzenia prezesowi UTK drugą wersję projektu cennika stawek, który ma wejść w życie 9 grudnia 2012 r. 

 

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Infrastruktura

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Urząd Transportu Kolejowego 22 marca 2024

UTK wprowadza uproszczenie procedury. Chodzi o maszynistów

Prawo i polityka

UTK skontrolowało pociągi pasażerskie. Jakie efekty?

Tabor i technika

Zobacz również:

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Infrastruktura

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Urząd Transportu Kolejowego 22 marca 2024

UTK wprowadza uproszczenie procedury. Chodzi o maszynistów

Prawo i polityka

UTK skontrolowało pociągi pasażerskie. Jakie efekty?

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5