Biegły rewident w zleconej przez Urząd Transportu Kolejowego opinii na temat prawidłowości w naliczaniu stawek za dostęp do infrastruktury w projekcie cennika PKP PLK na przyszły rok stwierdził, że nie znalazł w nim nic, co sugerowałoby, że planowana podwyżka stawek jest naliczana nieprawidłowo. Jednocześnie jednak wskazał, że niektóre założenia przyjęte w nowym projekcie stawek są niejasne.
W związku z prowadzonych postępowaniem administracyjnym w sprawie zatwierdzenia stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie przez przewoźników kolejowych z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2012/2103, przedłożonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe przy wniosku z dnia 10 maja 2012 r., prezes UTK skorzystał z przysługującego mu prawa i zasięgnął opinii biegłego rewidenta co do zasadności przyjętego przez zarządcę wzrostu stawek jednostkowych.
Wyłonione przez UTK w ramach przetargu ograniczonego konsorcjum Ernst & Young Business Advisory oraz Ernst & Young Audit przekazało UTK „Opinię niezależnego biegłego rewidenta” wraz z raportem z przeprowadzonej weryfikacji zasadności wzrostu stawek jednostkowych.
W pkt 5 wymienionej opinii biegły stwierdził: „W wyniku weryfikacji dokumentacji będącej podstawą przyjętych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. założeń i szacunków, z wyłączeniem potencjalnego wpływu kwestii opisanych w pkt 4 opinii nic nie zwróciło naszej uwagi, co mogłoby spowodować, abyśmy uznali, iż planowany wzrost stawek jednostkowych opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej nie jest prawidłowo wyznaczony na podstawie przyjętych założeń i zasad określonych w art. 33 ust. 2 – 6, art. 34 ustawy o transporcie kolejowym oraz w rozporządzenia w sprawie warunków dostępu.”
W pkt 4 przedmiotowej opinii wskazano, że: „Niektóre założenia przyjęte do wyznaczenia planowanego wzrostu stawek jednostkowych opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej i przedstawione w projekcie stawek jednostkowych 2012/2013 zostały określone na podstawie wartości hipotetycznych, dla których nie uzyskaliśmy w toku prac wystarczającego potwierdzenia, iż założenia te stanowią uzasadnioną podstawę do wyznaczenia planowanego wzrostu stawek jednostkowych opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Do założeń tych należą masy brutto pociągów dla poszczególnych przedziałów mas brutto przyjęte do kalkulacji oraz dopuszczalne prędkości techniczne dla poszczególnych kategorii linii, przyjęte do kalkulacji.”
Powyższa opinia biegłego rewidenta, jak również opinie zgłoszone przez uczestników rynku kolejowego w trakcie przedmiotowego postępowania administracyjnego zostaną wzięte pod uwagę przez prezesa UTK przy wydawaniu decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu stawek jednostkowych opłat na rozkład jazdy pociągów 2012/2013 obowiązujący od dnia 9 grudnia 2012 r.
Przypominamy, że w kwietniu tego roku prezes UTK odmówił zatwierdzenia projektu stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2012/2013. PKP Polskie Linie Kolejowe chciały go wprowadzić w życie z dniem 9 grudnia 2012 roku, czyli wraz z wejściem nowego planu jazdy. Proponowany w pierwszym projekcie cennika wzrost średniej stawki sieciowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej miał wynieść, według propozycji PLK 8,9 proc., co prezes UTK uznał za nieuzasadnione. 10 maja PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły do zatwierdzenia prezesowi UTK drugą wersję projektu cennika stawek, który ma wejść w życie 9 grudnia 2012 r.