Po raz kolejny PKP Intercity poszukuje dostawcy urządzeń ETCS poziomu I i II, które można zamontować na najszybszych lokomotywach elektrycznych Husarz. Z nimi elektrowozy mogłyby przyspieszyć do 200 km/h w jednoosobowej obsadzie kabinowej.
„Dostarczenie, zabudowa, uruchomienie oraz wdrożenie do eksploatacji pokładowych urządzeń ERTMS/ETCS poziomu 1 i 2 z wersją Baseline 3.4.0 lub nowszą wraz z systemem GSM-R na 10 lokomotywach ES 64 U4” jest przedmiotem właśnie ogłoszonego przez PKP Intercity przetargu. Firma, która przedstawi najlepszą propozycję będzie też odpowiedzialna za ich późniejsze utrzymanie przez 36 miesięcy.
Ponowne wejście do eksploatacji Husarzy już z pokładowymi urządzeniami ETCS na 10 wielosystemowych elektrowozach ma nastąpić w terminie nie dłuższym niż 24 miesiące od dnia zawarcia umowy. Nie jest to czas krótki, jednak należy pamiętać, że PKP Intercity nie posiada więcej własnych lokomotyw wielosystemowych i nie będzie w stanie wyłączyć ich z ruchu w większej liczbie niż pojedynczo, po kolei. Inaczej spowodowałoby to paraliż w prowadzeniu pociągów międzynarodowych, lub konieczność leasingowania multisystemowych lokomotyw na okres montażu w Husarzach ETCS.
Wykonawca zobowiązany będzie do udzielenia 36-miesięcznej gwarancji jakości i rękojmi na ETCS, w tym oprogramowanie, jak również dokumentację. W ramach gwarancji jakości oraz rękojmi wykonawca będzie usuwał awarie, usterki i wady systemowe. Chętni do montażu ETCS poziomu I i II mogą składać oferty do ostatniego dnia kwietnia 2021.
Do tej pory podjęto aż trzy próby montażu ETCS najnowszej generacji w Husarzach.
Wszystkie zakończyły się fiaskiem. Obecny przetarg jest czwartym w tym zakresie.
Montaż ETCS poziomu I i II ma pozwolić na zmniejszenie obsad kabinowych w lokomotywach Siemensa i, być może, na przyspieszenie ich do 200 km/h w rozkładowych kursach z wagonami na Centralnej Magistrali Kolejowej i linii Warszawa – Trójmiasto. Obecnie tylko jeden z elektrowozów posiada urządzenia ETCS starszego typu. Dwa elektrowozy oczekują napraw po wypadkach.