29 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę z konsorcjum firm, które będą sprawowały nadzór nad robotami budowlanymi na modernizowanym odcinku linii E30 od Zabrza do Krakowa Głównego Towarowego.
W postępowaniu przetargowym wzięło udział aż 12 firm, z których najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum w składzie: Firma Menadżersko-Konsultingowa KOLMEN Sp. z o.o., Lublin; Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Lublinie EXPOL SA, Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe HURTKOL Sp. z o.o., Lublin. Jej wartość to 8 802 864 zł netto, 10 827 522,72 zł brutto.
Przedmiot zamówienia obejmuje nadzór, administrowanie i koordynację realizacji umów jakie podpisane będą z wykonawcami robót. Ponadto dotyczy sprawowania nadzoru inwestorskiego nad robotami oraz koordynowania realizacji umów zawartych na wykonanie prac projektowych i robót objętych zakresem przetargów: Przetarg nr 1 - modernizacja odcinków: Jaworzno Szczakowa – Trzebinia (13,3 km linii nr 133); Jaworzno Szczakowa – Sosnowiec Jęzor (6,8 km linii nr 134), Przetarg nr 2 - modernizacja odcinka: Trzebinia – Krzeszowice (17,6 km linii nr 133), Przetarg nr 3 - modernizacja odcinka: Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy (20,5 km linii nr 133), Przetarg nr 4 - sygnalizacja dla obszaru: LCS Jaworzno Szczakowa; LCS Trzebinia; LCS Kraków Mydlniki (6,8 linii nr 134) oraz (51,8 km linii nr 133).
Wykonanie usługi wymaga także współpracy z dyrektorem projektu i kierownikami kontraktów w ramach realizacji projektu nr POIiŚ 7.1-11.1, zajmującymi się między innymi koordynacją działań podmiotów zaangażowanych w zarządzanie i realizację projektu.
Celem modernizacji linii E30 jest dostosowanie stacji i szlaków do warunków technicznych, wynikających z umów AGC i AGTC dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością maksymalną 160 km/h i pociągów towarowych z prędkością maksymalną 120 km/h.
Realizacja projektu POIiŚ 7.1-11.1 „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” polega na kompleksowej modernizacji wszystkich elementów infrastruktury kolejowej linii E 30 na odcinku Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy (dotyczy linii kolejowych nr 134 i nr 133). Zakończenie realizacji robót planowane jest na czerwiec 2014 r.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet VII "Transport przyjazny środowisku" i znajduje się na liście podstawowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego pod numerem 7.1-11.1.
Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.