Pieniądze z PFR, które tworzą pomostowe dofinansowanie projektów do czasu odblokowania KPO, zostaną wykorzystane na modernizację linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz w ramach projektu Podłęże - Piekiełko. PKP PLK podpisała w tej sprawie z CUPT umowę wartą 4 mld złotych.
Umowa podpisana przez PKP PLK z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantuje dofinansowanie inwestycji w wysokości ponad 3,9 mld zł w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy (100% dofinasowania). To krok dla rozpoczęcia robót budowlanych na linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. PLK SA planują niebawem podpisane umów z wykonawcami na realizację prac na odcinkach: Chabówka - Rabka Zaryte i Klęczany - Nowy Sącz, które
mają już wybranych wykonawców.
Podpisanie umowy było możliwe dzięki zawarciu długo oczekiwanego porozumienia dotyczącego
prefinansowania inwestycji z Krajowego Programu Odbudowy pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury a Polskim Funduszem Rozwoju. Dla zarządcy infrastruktury PKP PLK przeznaczono 11 mld złotych, choć jak zaznacza p.o. dyrektora CUPT Joanna Lech kwota ta jest na bieżąco aktualizowana.
O szczegółach pisaliśmy tutaj.
Efekty za dwa lata? Jak podkreślał dziś członek zarządu PKP PLK ds. utrzymania Piotr Majerczak, już te dwa projekty pozwolą na uzyskanie efektów realizacyjnych już w 2025 roku.
Trwają też kolejne przetargi (na modernizację odcinków Rabka Zaryte - Mszana Dolna oraz Limanowa - bocznica Klęczany), przed końcem maja można spodziewać się następnych - w sumie będzie to sześć kontraktów. Postępowania prowadzone są od razu na realizację prac - zdaniem członka zarządu PKP PLK, umowy powinny zostać podpisane do połowy maja, a prace inwestycyjne mają się zacząć za 1,5 miesiąca.
Modernizacja trasy nr 104 zapewni łatwiejszy dostęp do pociągów oraz sprawne i wygodne podróże. Oprócz torów i obiektów inżynieryjnych, ważnym elementem prac będą stacje i przystanki. Przebudowane zostaną perony, m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Nowe obiekty będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei. Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei wszystkim podróżnym - przypomina PKP PLK.
Co z budową nowej linii Podłęże - Piekiełko?Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to jednak mniejsza część większej, zapowiadanej od dekad inwestycji nowej linii kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną (pierwotnie: Podłęże - Piekiełko). Jej realizacja według dzisiejszych zapowiedzi ma pochłonąć dodatkowe 12 miliardów złotych. Przystąpienie do przetargów będzie możliwe najwcześniej po
przyjęciu nowego Krajowego Programu Kolejowego, co może stać się według zapowiedzi wiceministra Andrzeja Bittela już w lipcu tego roku.