Jest decyzja środowiskowa dla Mazowsza dotycząca modernizacji linii kolejowej Radom - Warszawa. Do rozpoczęcia inwestycji wciąż jednak daleko. Kolejarze na ten rok planują tylko drobne remonty.
Decyzję wydał po koniec lutego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie. Teraz kolejarze czekają na jej uprawomocnienie się. Jak już pisaliśmy, wydana została także decyzja dla województwa świętokrzyskiego. Wkrótce kolejarze złożą korektę wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej dla województwa mazowieckiego.
Do rozpoczęcia inwestycji wciąż jeszcze daleko. Na razie na trasie kolejowej nr 8 planowane są jedynie remonty mające zapobiec wprowadzaniu na tej trasie ograniczeń prędkości dla pociągów. W tym roku wymienione zostaną więc szyny, w których doszło do mikropęknięć, gdzieniegdzie trzeba też wymienić podkłady czy uzupełnić tłuczeń. Według Mieczysława Derezińskiego, naczelnika działu nawierzchni Zakładu Linii Kolejowych w Skarżysku-Kamiennej, prace nie spowodują większych utrudnień w ruchu.
- Są konieczne, by utrzymać na trasie, która i tak jest w nie najlepszym stanie, prędkość 60 km na godzinę dla toru nr 1 i 100 km na godzinę dla toru nr 2 - mówi naczelnik.
Podobne prace wykonywane będą na trasie do Dęblina - między Radomiem a Jedlnią Letnisko. Kolejarze wspólnie z drogowcami naprawią także przejazd przy ulicy Gajowej. Uzupełniony zostanie asfalt, który wymywa spływająca z ulicy Wjazdowej droga. Na razie nie wiadomo, czy na czas robót trzeba będzie zupełnie zamknąć przejazd.
Według najnowszych szacunków koszt modernizacji odcinka Warszawa Okęcie - Radom to prawie 2 mld zł, a prac remontowych między Radomiem a Kielcami - 100 mln zł.
- Prace na tej części trasy zostaną sfinansowane ze środków programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na trasie Radom - Kielce z funduszy krajowych - mówi poseł Radosław Witkowski, który na temat modernizacji trasy rozmawiał ostatnio z prezesem PKP PLK Zbigniewem Szafrańskim.