fot. Px4, Łukasz Łukomski, Public Domain, commons.wikimedia.orgStacja kolejowa Zebrzydowa
Trwają przygotowania do odbudowy infrastruktury kolejowej pomiędzy Zebrzydową a Żaganiem. Inwestycja prowadzona jest głównie z myślą o potrzebach wojska. Zakończenie wszystkich robót jest planowane na rok 2027.
Najważniejszą spośród planowanych kolejowych inwestycji realizowanych na potrzeby armii jest niewątpliwie odbudowa fizycznie rozebranej i formalnie zlikwidowanej linii kolejowej nr 283 pomiędzy Żaganiem a Ławszową. Zadanie ma być połączone z modernizacją istniejącego, ale pozostającego w złym stanie technicznym odcinka Ławszowa – Zebrzydowa. Dzięki temu powstać ma ciąg międzyregionalny łączący województwa dolnośląskie i lubuskie, który będzie wykorzystywany do zaopatrywania leżących przy nim jednostek wojskowych.
Decyzja wydana nieco później
Wiosną informowaliśmy, że nieco przesunięty został termin planowanego otwarcia trasy: ma to nastąpić nie w 2026, a w pierwszym kwartale 2027 r. Teraz zarządca infrastruktury potwierdza tę datę i zapewnia, że przygotowania do rozpoczęcia robót wciąż się toczą. – W lipcu uzyskaliśmy decyzję środowiskową – mówi Marta Pabiańska z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Oznacza to pewne opóźnienie względem harmonogramu, bo w kwietniu PLK prognozowały, że będą dysponować dokumentem już w maju. Nie wpłynęło to jednak na zakładany termin finalizacji całej inwestycji. Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej (tzw. Decyzja ULLK). Jest to konieczne z uwagi na formalną likwidację odcinka Ławszowa – Żagań. – Decyzja ta umożliwi uregulowanie stanu prawnego działek na linii nr 283 – tłumaczy nasza rozmówczyni. Grunty pozostałe po rozbiórce szlaku trafiły bowiem nie do PKP PLK, a do PKP SA.
Finansowanie z budżetu państwa
Inwestycja jest prowadzona w formule „projektuj i buduj”, a rolę wykonawcy pełni konsorcjum Infra Silesia – Kopacki. Wartość wszystkich robót to ok. 379 mln zł netto. – Projekt jest finansowany w całości z budżetu państwa – wskazuje przedstawicielka Polskich Linii Kolejowych.
Zadanie obejmuje m.in. remont obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych. – Umożliwi to wznowienie ruchu kolejowego na niewykorzystywanym obecnie odcinku nieczynnym od 2004 r. – usłyszeliśmy od Marty Pabiańskiej. Zrewitalizowana lub odbudowany ma zostać odcinek o łącznej długości 45 km.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.