PKP Cargo odebrało ostatnie pięć lokomotyw Vectron MS od Siemens Mobility. Łącznie flota PKP Cargo liczy już 25 Vectronów.
We wrześniu 2015 r. spółka zdecydowała się na podpisanie umowy na dostawę 15 sztuk, a w 2019 r. skorzystała z opcji na zakup kolejnych 5 elektrowozów. W 2022 r. największy przewoźnik towarowy w Polsce
zakupił kolejne 5 pojazdów, tym razem z przeznaczeniem do rozwoju transportu intermodalnego w Polsce i Europie. Teraz nastąpiła finalizacja kontraktu i odbiór ostatnich lokomotyw Vectron - podaje Siemens.
Konkurs intermodalny wygrany przed laty
PKP Cargo pieniądze na ten zakup ma od dawna - umowa PKP Cargo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu 220 wagonów-platform do przewozów kontenerów i pięciu lokomotyw wielosystemowych
została podpisana już w 2018 roku. Wartość obu umów sięga około 243,5 mln zł netto, w tym prawie 92,4 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.
- PKP Cargo co roku najwięcej środków inwestycyjnych przeznacza na zakup i modernizację taboru, gdyż w ten sposób dbamy o podnoszenie zdolności operacyjnych spółki, a co za tym idzie także naszej konkurencyjności. Obecny zakup lokomotyw Vectron ma na celu podniesienie możliwości PKP Cargo w zakresie przewozów intermodalnych w ruchu międzynarodowy. Ten kierunek jest dla nas bardzo ważny, gdyż jednym ze strategicznych celów PKP Cargo jest rozwijanie przewozów zagranicznych, zwłaszcza na rynkach państw Trójmorza – podkreśla prezes PKP Cargo Dariusz Seliga cytowany w komunikacie.
- Po raz kolejny mamy okazję zobaczyć, jak Fundusze Europejskie wspierają rozwój PKP Cargo. Dzięki skutecznemu wykorzystaniu środków POIŚ, spółka unowocześnia swój tabor poprzez zakup platform intermodalnych oraz nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych, takich jak Vectron. Nas szczególnie cieszy pespektywa dalszego rozwoju towarowego transportu kolejowego, który jest elementem zrównoważonego i ekologicznego systemu transportowego Polski – powiedziała Joanna Lech, Dyrektor w Centrum Unijnych Projektów Transportowych
Dopuszczenie do ruchu na sześć państwJak podkreśla Siemens, zakupione przez PKP Cargo lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Posiadają homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację oraz Węgry, przy czym pojazdy z platformy Vectron – jako jedyne nowoczesne lokomotywy w Europie – mają dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach.
- Vectrony to wyjątkowe pojazdy, które są w stanie przekraczać europejskie kolejowe granice bez zatrzymania. To istotny element budujący przewagę konkurencyjną PKP Cargo nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Brak zatrzymań na granicy to oszczędność taboru i czasu pracy maszynistów, niższe zużycie energii i znaczne korzyści dla środowiska. Cieszymy się z rozwoju naszej współpracy na kolejne lata, zwłaszcza w obszarze serwisu lokomotyw, gdzie zapewniamy najwyższy poziom dostępności pojazdów oferowany na rynku - powiedział Hubert Meronk, prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.
Poza dostawą elektrowozów umowa z PKP Cargo obejmuje także pełne utrzymanie wszystkich 5 pojazdów do pierwszej naprawy okresowej na poziomie P4 (8 lat) wraz z opcją wykonania tej naprawy. Dodatkowo Siemens Mobility dostarczy oprogramowanie do obsługi eksploatacji lokomotyw oraz zestaw fabrycznie nowych części zamiennych i podzespołów wchodzących w skład tzw. zestawu antyawaryjnego.