Partnerzy serwisu:

Jerozolima, czyli jak nie budować tramwajów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Jerozolima, czyli jak nie budować tramwajów
Uważacie, że w Polsce budowa nowych linii tramwajowych idzie opornie? W porównaniu z tramwajem w Jerozolimie, polskie inwestycje realizowane są sprawnie i szybko. U nas jednak nie ma takich problemów, jak w Izraelu – nie tylko natury technicznej czy finansowej, ale przede wszystkim politycznej.

Obecnie linia tramwajowa w Jerozolimie łączy osiedle żydowskie Pisgat Ze’ev na wschodzie miasta ze Wzgórzem Herzla, licząc 13,9 km długości. 46 niskopodłogowych Citadisów 302 Alstomu obsługuje na niej 23 przystanki. W najbliższej przyszłości ma ona być przedłużona do 22,5 km i sięgać do Neve Yaakov na północy oraz szpitala Hadassah Ein Kerem na południowym zachodzie. Biorąc pod uwagę fakt, że funkcjonującą obecnie linię oddano do użytku w sierpniu 2011 r.,a jej budowę zainaugurowano w 2002 r., dalsza rozbudowa nie powinna zakończyć się zbyt prędko. Nie wspominając już o tym, iż według dalszych planów, ma ona stanowić jedynie pierwszy krok do budowy całej sieci tramwajowej.

Decyzję o tym, że to właśnie tramwaje powinny rozwiązać przynajmniej część problemów transportowych Jerozolimy podjęto w latach 90. XX wieku, choć plany budowy lekkiej kolei w tym mieście snuto jeszcze pod koniec XIX w. Pierwsze przepychanki rozpoczęły się tuż po wyborze podmiotu, który otrzymał 30-letnią koncesję na budowę i przewozy na linii. Kontrakt ten otrzymało konsorcjum CityPass, w skład którego weszło kilkanaście podmiotów. Finansowanie zapewniły firmy Harel (20 proc. udziałów), Polar Investments (17,5 proc.) oraz Israel Infrastructure Fund (10 proc.). Za fizyczne wykonanie inwestycji odpowiedzialność wzięły Ashtrom (27,5 proc.) oraz Alstom (20 proc.). Przewozami miał zająć się Connex (obecnie Veolia Transport – 5 proc. udziałów). Budowa rozpoczęła się w 2002 r., od samego początku wywołując spore kontrowersje. Organizacje palestyńskie zwróciły od razu uwagę na fakt, że linia powstaje na terenach, które zostały zaanektowane przez Izrael w wyniku wojny sześciodniowej w 1967 r. (chodziło m.in.o Pisgat Ze’ev i tereny zajezdni). Północno-wschodnia i wschodnia część Jerozolimy, w 1948 r., podczas pierwszej wojny izraelsko-arabskiej została zajęta przez Jordańczyków, a podczas wojny sześciodniowej - przez Izraelczyków. Obejmuje ona obszar Starego Miasta z najświętszymi miejscami judaizmu, chrześcijaństwa i islamu. W 2007 r. Organizacja Wyzwolenia Palestyny oraz stowarzyszenie France-Palestine Solidarité złożyły pozew przeciwko trzem francuskim firmom wchodzącym w skład CityPass. Pozywający stwierdzili, że podmioty te są odpowiedzialne za naruszenie praw człowieka i pogwałcenie prawa międzynarodowego. Pozew został złożony we francuskich sądach.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5