Linia do Lwówka Śląskiego pozostaje odcięta od sieci kolejowej na stacji Jelenia Góra. Ma to związek z inwestycją przystankową na trasie do Szklarskiej Poręby. Nie ma natomiast planów wykonania znaczniejszych robót infrastrukturalnych na linii nr 283, co praktycznie uniemożliwia przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego.
Przed tygodniem informowaliśmy o
kradzieży elementów infrastruktury na linii kolejowej nr 283 pomiędzy Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim. W okolicy przystanku Pilchowice-Zapora w połowie sierpnia pojawiły się ubytki, a straty zostały oszacowane na ok. 5 tys. zł. W najbliższym czasie zarządca infrastruktury zamierza uzupełnić skradzione elementy, aczkolwiek póki co nie ma perspektyw wznowienia regularnej komunikacji kolejowej.
Linia jest przebudowywana na wysokości nowego przystanku ZaborzeCiągłość linii lwóweckiej przerwana jest jednak także w jeszcze jednym miejscu – w obrębie Jeleniej Góry. Jak zapewniają nas PKP PLK, jest to stan przejściowy związany z inwestycją przystankową obejmującą budowę dwóch nowych przystanków przy linii nr 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna – granica państwa. Jeden z nich ma powstać na odcinku, na którym tory linii 283 i 311 biegną równolegle.
– W Jeleniej Górze prowadzona jest obecnie inwestycja związana z budową nowych przystanków kolejowych. Jeden z nich – Jelenia Góra Zaborze – powstaje przy al. Jana Pawła II – mówi Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Budowa dwóch nowych peronów tego przystanku wymaga m.in. przebudowy torów. Z tą inwestycją wiąże się również przebudowa w tym rejonie linii nr 283 – dodaje.
PLK nie ma konkretnych planów remontu linii lwóweckiej – W ramach inwestycji będą wykonane roboty torowe, zamontowane [zostaną] trzy rozjazdy oraz [będą] przebudowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym i sieć trakcyjna – powiedział przedstawiciel PKP PLK. Zwraca on uwagę na aspekt poprawy dostępności do kolei dla mieszkańców Jeleniej Góry i na stworzenie – dzięki współpracy z samorządem miasta Jelenia Góra – dogodnych dróg dojścia na nowe perony. – Projekt realizowany jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Jeleniogórskiej z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020. Wartość robót [wynosi] 17 mln 756 tys. zł netto. Ich zakończenie planowane jest na listopad 2019 r. – mówi nasz rozmówca.
Bohdan Ząbek nie odpowiedział natomiast wprost na nasze pytania o inwestycje dotyczące bezpośrednio linii nr 283. Wszystko wskazuje więc na to, że w dającej się przewidzieć przyszłości obecny ogólny stan techniczny trasy nie poprawi się. Bardzo niskie dopuszczalne prędkości nie dają szans na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego.