Spora część pociągów ŁKA omija stację Łódź Kaliska nie tylko z uwagi na ograniczenia przepustowości samej stacji, ale i na jednotorowy ruch do Łodzi-Żabieńca. Trwa wymiana rozjazdów i torów, która wymusza spore zmiany w rozkładzie jazdy. Utrudnienia będą odczuwalne do października.
Trwa modernizacja stacji Łódź Kaliska, której głównym elementem jest ukończenie przerwanej w latach 90. zeszłego stulecia budowy tzw. wiaduktu wschodniego nad al. Bandurskiego. Tym samym perony nr 4 i 5 staną się przelotowe, a zlikwidowane zostanie tzw. wąskie gardło w postaci jednotorowego wyjazdu w stronę Łodzi-Chojen i dalej w kierunku stacji Łódź-Widzew oraz Tomaszowa Mazowieckiego. Aktualnie jednak trzeba liczyć się ze sporymi utrudnieniami w ruchu w łódzkim węźle kolejowym.
Objazdy jeszcze przez trzy miesiące Znacznie ograniczona jest bowiem przepustowość samej stacji, ale aktualny etap prac wymusił także znaczące zmiany na linii nr 15 Łódź Kaliska – Bednary na jej początkowym odcinku miejskim. – Do października potrwają prace związane z dokończeniem budowy torów i siedmiu rozjazdów w północnej części stacji oraz z budową elementów systemu sterowania ruchem kolejowym – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W związku z tym na szlaku Łódź Kaliska – Łódź-Żabieniec ruch odbywa się obecnie po jednym torze.
Część pociągów została więc obecnie skierowana na objazdy. Od Zgierza do Łodzi jadą one nie linią nr 15 przez Żabieniec, ale linią nr 16 przez Marysin i Stoki do Widzewa. Wybrane kursy kierowane są następnie przez Łódź-Retkinię do Sieradza z pominięciem Łodzi Kaliskiej. Jak zapewnił nas zarządca infrastruktury, organizacja ruchu została uzgodniona z przewoźnikami, w tym z Łódzką Koleją Aglomeracyjną.
Remont linii nr 15 został już zakończony Sam odcinek z Łodzi Kaliskiej do Łodzi-Żabieńca i dalej do Zgierza był niedawno modernizowany – prace zakończyły się tam w 2021 r. Obejmowały one m.in. przebudowę pasażerskiej części stacji Łódź-Żabieniec. W efekcie powstały dwa perony z dogodniejszymi zejściami w kierunku ul. Żabieniec i ul. Woronicza. Odnowione zostało też przejście podziemne, a jego naprawa zakończyła problemy z okresowym zalewaniem.
Prace na północnej głowicy stacji Łódź Kaliska stanowią element przygotowań do otwarcia nowego tunelu średnicowego, który połączy tę stację z Łodzią Fabryczną. Wówczas spodziewane jest znaczne zwiększenie ruchu pociągów – zarówno tych lokalnych, jak i międzywojewódzkich.