Bateryjne elektryczne zespoły trakcyjne Coradia Continental produkcji Alstom, zakupione przez dwa niemieckie związki komunikacyjne, zostały zaprezentowane w Chemnitz, skąd mają wkrótce regularnie kursować do Lipska. Miało to miejsce po zakończeniu jazd testowych na torze doświadczalnym VUZ Velim w Czechach, wiodącym ośrodku testów taboru szynowego w Europie.
Odejście od trakcji spalinowej w kolejowych przewozach pasażerskich w Europie zbliża się coraz większymi krokami, co ma bezpośredni związek z polityką klimatyczną Unii Europejskiej, w tym pakietem Fit for 55, którego głównym celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku w porównaniu z rokiem 1990 oraz osiągnięcie neutralności emisyjnej w roku 2050. Choć w Polsce żaden z przewoźników i samorządów wojewódzkich nie zdecydował się na zakup zespołów trakcyjnych zasilanych ogniwami litowo-jonowymi, tego rodzaju konstrukcje są coraz bardziej popularne w innych państwach.
Istotnym ograniczeniem rozwiązań bateryjnych jest ograniczona gęstość energetyczna przy relatywnie wysokiej masie, a to powoduje, że w przypadku dłuższych tras bez sieci trakcyjnej prawdopodobnym kierunkiem zmian będzie przejście na wodorowe ogniwa paliwowe jako źródło energii. Elektryczne zespoły trakcyjne z modułem bateryjnym mogą być jednak racjonalnym rozwiązaniem w przypadku obsługi relacji tylko częściowo przebiegających przez odcinki niezelektryfikowane. Jednym z nich jest relacja z 625-tysięcznego Lipska do 242-tysięcznego Chemnitz w Niemczech. Dodajmy, że należy ona do najpopularniejszych w Saksonii. Trudno się zresztą dziwić, mówimy bowiem o pierwszym i trzecim pod względem ludności miastach w tym kraju związkowym. Docelowo ma ona przejść modernizację wraz z elektryfikacją.
120-kilometrowy zasięg, koszt jednostkowy na poziomie 40 mln zł
Dlatego związki komunikacyjne Zweckverband Verkehrsverbund Mittelsachse (ZVMS) oraz Zweckverband für den Nahverkehr Leipzig (ZVNL) postanowiły zakupić łącznie 11 trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Alstom Coradia Continental, wyposażonych w akumulatory o pojemności zapewniającej zasięg na poziomie 120 kilometrów. Długość niezelektryfikowanego odcinka między Lipskiem a Chemnitz wynosi natomiast ok. 80 kilometrów, dlatego zasięg nowych jednostek produkcji Alstomu zapewnia bezpieczną rezerwę. W nowych Coradiach Continental, zdolnych do osiągnięcia prędkości 160 km/h (zarówno z wykorzystaniem sieci trakcyjnej, jak i modułów bateryjnych), znajduje się 150 miejsc siedzących. Wartość kontraktu na ich dostawę wynosi 70 mln euro, a zatem koszt jednostkowy przy obecnych kursach walut wynosi nieco ponad 28 mln zł.
Przewoźnikiem wykorzystującym nowe składy będzie Transdev. Jak poinformował portal zdopravy.cz, jednostki od czerwca przechodziły testy na torze doświadczalnym w Velimiu. To czołowy ośrodek testów taboru szynowego w Europie, wyposażony w tory doświadczalne z najpopularniejszymi na kontynencie czterema systemami zasilania w ramach sieci napowietrznej, a także z typową dla metra trzecią szyną. Pierwotnie nowe składy miały jeździć z pasażerami już od grudnia bieżącego roku, jednak dostawy zostały opóźnione z uwagi na problemy w dostawach komponentów. Pociągi mają obsługiwać połączenia RE 6 Lipsk – Chemnitz, a także RB 80 z Chemnitz do Annaberg-Buchholz przy granicy z Czechami, gdzie powstała już stacja ładowania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.