12 236 km, czyli 62,5% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych. Najwięcej – w województwie śląskim.
W Polsce 62,5% linii kolejowych jest zelektryfikowanych. Na drugim biegunie są pozostałe 7340 km. Najlepsza sytuacja jest w województwie śląskim – tylko 7,2% linii nie ma zasilania elektrycznego. Na drugim miejscu jest województwo łódzkie (92,3% zelektryfikowanych linii kolejowych), a na trzecim województwo małopolskie (83,4%). Województwo mazowieckie, które jest na czwartym miejscu, ma 9,9% linii kolejowych bez zasilania. Na końcu tego rankingu – z wynikiem 29,3% – znajduje się województwo podlaskie.
W krajach Unii Europejskiej udział zelektryfikowanych linii kolejowych w ogóle linii jest zróżnicowany. Najlepsza sytuacja jest w Szwajcarii (udział 100%), Luksemburgu (96,8%) i Belgii (87,7%). Poziom elektryfikacji podobny do Polski jest w Hiszpanii (64,8%) i Francji (60,8%). Najmniejszy udział zelektryfikowanych linii kolejowych wśród krajów europejskich jest w Irlandii (3,1%).
Udział linii zelektryfikowanych w Polsce będzie rósł. Obecnie trwa elektryfikacji odcinka linii od Korsz aż do Ełku, w przygotowaniu jest elektryfikacja linii 201 na Pomorzu (po tym jak swoje prace elektryfikacyjne dwa lata temu wykonała Pomorska Kolej Metropolitalna). Elektryfikacja będzie prowadzona także
na linii do Zamościa do 2029 roku a także linia od Małkini do 22-tysięcznego miasta Ostrów Mazowiecka. Sieć trakcyjna pojawi się wreszcie także nad odcinkiem
Kępno - Oleśnica na Dolnym Śląsku i na kilku innych krótszych odcinkach.