PKP PLK ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i montaż nowoczesnego systemu sterowania ERTMS/ETCS na linii kolejowej nr 8 Warszawa - Radom. Problem w tym, że realizacja będzie możliwa dopiero po uruchomieniu środków unijnych z programu FEnIKS.
Od 11 czerwca po 9 latach modernizacji linii nr 8 między Warszawą a Radomiem pociągi
jadą w końcu z prędkością 160 km/h. Rozkład jazdy nie zawsze jest jednak dotrzymywany, bo polskie prawo zmusza przewoźników do wystawiania podwójnej obsady maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h - a tych brakuje.
Systemu ETCS/ERTMS, który miał być częścią inwestycji, nie ma na linii. Zawarcie - i tak znacznie opóźnionej - umowy, nie doszło do skutku w ubiegłym roku do skutku
ze względu na przekroczony kosztorys. Teraz teoretycznie pojawia się na to szansa, bo PKP PLK ogłosiła przetarg na "zaprojektowanie i zabudowę" systemu ERTMS/ETCS na linii kolejowej nr 8 w obszarze LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom, czyli na odcinku od Warszawy do Radomia. Całość przedmiotu zamówienia obejmuje m. in. wykonanie projektu budowlanego wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego, uzyskanie pozwolenia na budowę i innych niezbędnych decyzji administracyjnych, opracowanie projektu wykonawczego i dokumentacji powykonawczej, a także, w zakresie robót budowlanych, systemu sterowania ruchem, urządź telekomunikacyjnych, układów elektroenergetyki do 1 kV oraz przeprowadzenia procesu oceny zgodności podsystemów strukturalnych.
Szkopuł w tym, że już w tytule zamówienia PKP PLK zastrzega, że ma ono zostać zrealizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, (FEnIKS). A pieniędzy z tego programu w Polsce
nie ma i na razie nie wiadomo, kiedy się pojawią. Zwraca również uwagę dość długi okres związania ofertą - 120 dni (do 3 stycznia 2024 roku przy planowanym otwarciu ofert 6 września tego roku). To nakazuje podchodzić ostrożnie do terminu realizacji tych prac. Problemem może być również to, że na linii pomimo modernizacji wciąż występują wąskie gardła - na przykład na prawie 50 kilometrowym odcinku Warka – Radom,
została po remoncie tylko jedna czynna stacja – w Dobieszynie. Ewentualna zmiana układów torowych, czy
rozbudowa o dodatkowe tory aglomeracyjne po montażu ETCS będzie wiązać się z kolejnymi utrudnieniami i dużym kosztem.
O wyborze wykonawcy zadecyduje tylko cena - PLK zamierza dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej. Termin realizacji zamówienia to 34 miesiące.