Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jednak będzie ETCS na linii radomskiej? Jest przetarg, ale...

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jednak będzie ETCS na linii radomskiej? Jest przetarg, ale...
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP PLK ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i montaż nowoczesnego systemu sterowania ERTMS/ETCS na linii kolejowej nr 8 Warszawa - Radom. Problem w tym, że realizacja będzie możliwa dopiero po uruchomieniu środków unijnych z programu FEnIKS.

Od 11 czerwca po 9 latach modernizacji linii nr 8 między Warszawą a Radomiem pociągi jadą w końcu z prędkością 160 km/h. Rozkład jazdy nie zawsze jest jednak dotrzymywany, bo polskie prawo zmusza przewoźników do wystawiania podwójnej obsady maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h - a tych brakuje. 

Systemu ETCS/ERTMS, który miał być częścią inwestycji, nie ma na linii. Zawarcie - i tak znacznie opóźnionej - umowy, nie doszło do skutku w ubiegłym roku do skutku ze względu na przekroczony kosztorys. Teraz teoretycznie pojawia się na to szansa, bo PKP PLK ogłosiła przetarg na "zaprojektowanie i zabudowę" systemu ERTMS/ETCS na linii kolejowej nr 8 w obszarze LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom, czyli na odcinku od Warszawy do Radomia. Całość przedmiotu zamówienia obejmuje m. in. wykonanie projektu budowlanego wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego, uzyskanie pozwolenia na budowę i innych niezbędnych decyzji administracyjnych, opracowanie projektu wykonawczego i dokumentacji powykonawczej, a także, w zakresie robót budowlanych, systemu sterowania ruchem, urządź telekomunikacyjnych, układów elektroenergetyki do 1 kV oraz przeprowadzenia procesu oceny zgodności podsystemów strukturalnych.

Szkopuł w tym, że już w tytule zamówienia PKP PLK zastrzega, że ma ono zostać zrealizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, (FEnIKS). A pieniędzy z tego programu w Polsce nie ma i na razie nie wiadomo, kiedy się pojawią. Zwraca również uwagę dość długi okres związania ofertą - 120 dni (do 3 stycznia 2024 roku przy planowanym otwarciu ofert 6 września tego roku). To nakazuje podchodzić ostrożnie do terminu realizacji tych prac. Problemem może być również to, że na linii pomimo modernizacji wciąż występują wąskie gardła - na przykład na prawie 50 kilometrowym odcinku Warka – Radom, została po remoncie tylko jedna czynna stacja – w Dobieszynie. Ewentualna zmiana układów torowych, czy rozbudowa o dodatkowe tory aglomeracyjne po montażu ETCS będzie wiązać się z kolejnymi utrudnieniami i dużym kosztem.

O wyborze wykonawcy zadecyduje tylko cena - PLK zamierza dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej. Termin realizacji zamówienia to 34 miesiące.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5