Rozwijając siatkę połączeń międzynarodowych, Czesi bardzo mocno postawili na lokomotywy wielosystemowe. Česke Drahy od grudnia będą miały do dyspozycji 27 Vectronów Siemensa.
27 wielosystemowych Vectronów, wypożyczonych przez Czechów z rozmaitych pooli taborowych, będzie pracować na liniach w kraju i na połączeniach zagranicznych. W ruchu mają być 24 pojazdy z 27 wynajętych. Zdaniem Kolei Czeskich takie wydajne obiegowanie jest możliwe, zważywszy na wysoką dostępność Vectronów. Elektrowozy zobaczymy m.in. na liniach z Pragi do Berlina, Hamburga, Flensburga i Rostocku (do tego ostatniego miasta Czesi dojadą po raz pierwszy).
Zobaczymy je także w pociągach do Budapesztu, a Koleje Czeskie pochwaliły się właśnie, że najdłuższą trasą, którą pokona pojedyncza lokomotywa Vectron, będzie trasa Hamburg – Budapeszt, prowadząca skład EC Hungaria. Odległość między miastami wynosi ponad 1 250 kilometrów, wielosystemowy elektrowóz przemierzy 4 kraje podczas 14-godzinnej podróży. Zmiana systemu napięcia na niemiecko-czeskiej granicy nie wymaga przy obsłudze Vectronem zamiany lokomotywy.
Koleje Czeskie wykorzystują maszyny trójsystemowe (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC) o mocy 6 400 kW i maksymalnej prędkości 200 km/h. Lokomotywy wyposażone są w nowoczesne elementy łączności GSM-R oraz w europejski system bezpieczeństwa ETCS oraz systemy krajowe.
Warto podkreślić, że w 2022 roku Koleje Czeskie zamówiły bezpośrednio u Siemensa 50 lokomotyw Siemens Vectron w wersji do ruchu z prędkością 230 km/h. Jeden z takich elektrowozów
był pokazywany na targach Innotrans 2022 w Berlinie.Maszyny Siemens Vectron są również obsługiwane przez spółkę zależną ČD Cargo. Łącznie przewoźnik towarowy ma ich kilkanaście (12 na własność),
właśnie kupił 10 kolejnych.