Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jarocin przejął grunty po wąskotorówce i ich nie wykorzystał

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jarocin przejął grunty po wąskotorówce i ich nie wykorzystał
fot. bazakolejowa.plKolej Wąskotorowa w Witoszycach
Sześć lat temu jarociński samorząd przejął od PKP SA część gruntów pozostałych po tamtejszej kolei wąskotorowej. Nieruchomości znajdujące się na terenie Witaszyc pozostają jednak do dziś niezagospodarowane. Gmina tłumaczy to brakiem środków.

W 2018 r. miasto Jarocin przejęło od Polskich Kolei Państwowych grunty, na których niegdyś znajdowało się torowisko Jarocińskiej Kolei Powiatowej. Do zasobów komunalnych włączono wówczas działki znajdujące się we wsi Witaszyce, a stanowiące pozostałość po linii Witaszyce Wąskotorowe – Zagórów. Trasa o prześwicie 600 mm została fizycznie rozebrana w 1993 r.

Samorząd nie ma pieniędzy na inwestycję

Grunty zostały nieodpłatnie przekazane gminie w trybie przewidzianym w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Oznacza to, że samorząd może wykorzystać je wyłącznie w celach transportowych. Choć od chwili podpisania aktu notarialnego zmieniającego właściciela nieruchomości minęło już sześć lat, pas ziemi nie został dotychczas w żaden sposób zagospodarowany.

– Gmina planuje zagospodarowanie tej nieruchomości w celu realizacji zadań własnych w dziedzinie transportu – zapewnia Radosław Żyto, drugi zastępca burmistrza Jarocina. – Będzie to jednak możliwe dopiero po pozyskaniu środków zewnętrznych na ten cel – dodaje. Nie przedstawia przy tym żadnych szczegółów dotyczących przewidywanej inwestycji. Nie wiemy więc, czy trasę dawnej Jarocińskiej KP będzie można np. przejechać rowerem.

– Na dzień dzisiejszy nie posiadamy środków na realizację zadania – konkluduje przedstawiciel lokalnych władz. Tymczasem od likwidacji ruchu na trasie do Zagórowa minęły już 33 lata – ostatnie pociągi pasażerskie przejechały tę lokalną wielkopolską trasę w 1991 r. W tym samym momencie wstrzymano także ruch towarowy. Ostatni rozkład jazdy pociągów osobowych przewidywał realizację zaledwie jednej pary kursów. Wąskotorówka na pokonanie 46-kilometrowego odcinka potrzebowała niemal 2,5 godz.

Do wsi wciąż dojedziemy pociągiem

Witaszyce to duża, niemal 4-tysięczna wieś przylegająca do Jarocina. Jest ona nieustannie obsługiwana przez pociągi normalnotorowe kursujące na trasie Poznań – Jarocin – Ostrów Wielkopolski. Miejscowość ma pewne znaczenie turystyczne, bo jest kojarzona ze stojącym w jej centralnej części neobarokowym pałacem z końca XIX w.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity rozpoczęło dzierżawę zaplecza Cargotaboru w Gdyni

Infrastruktura

PKP Intercity rozpoczęło dzierżawę zaplecza Cargotaboru w Gdyni

inf. pras. PKP Intercity, oprac. ms 02 września 2024

Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe

Infrastruktura

Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe

Łukasz Malinowski 04 września 2024

Niemiec (Track Tec): Przyspieszyć inwestycje kolejowe

Infrastruktura

UTK o wrześniowej korekcie rozkładu jazdy

Pasażer

UTK o wrześniowej korekcie rozkładu jazdy

Urząd Transportu Kolejowego 31 sierpnia 2024

Kolej niskich prędkości. Opóźnienia w realizacji projektu Rail Baltica

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Intercity rozpoczęło dzierżawę zaplecza Cargotaboru w Gdyni

Infrastruktura

PKP Intercity rozpoczęło dzierżawę zaplecza Cargotaboru w Gdyni

inf. pras. PKP Intercity, oprac. ms 02 września 2024

Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe

Infrastruktura

Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe

Łukasz Malinowski 04 września 2024

Niemiec (Track Tec): Przyspieszyć inwestycje kolejowe

Infrastruktura

UTK o wrześniowej korekcie rozkładu jazdy

Pasażer

UTK o wrześniowej korekcie rozkładu jazdy

Urząd Transportu Kolejowego 31 sierpnia 2024

Kolej niskich prędkości. Opóźnienia w realizacji projektu Rail Baltica

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5