Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jankowiak: Sprawdzimy, na ile projektów z K+ nas stać

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jankowiak: Sprawdzimy, na ile projektów z K+ nas stać
fot. Jakub RöslerZarośnięte torowisko na stacji w Śremie
Przy okazji otwarcia nowego Punktu Utrzymania Taboru Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu udało nam się krótko porozmawiać z wicemarszałkiem województwa wielkopolskiego, Wojciechem Jankowiakiem, o wielkopolskich projektach, które zostały zakwalifikowane do dofinansowania w ramach programu Kolej+.

Kilka tygodni temu poznaliśmy wyniki programu Kolej+, który ma pozwolić na przywrócenie połączeń kolejowych do miejscowości, które od dawna są ich pozbawione. Władze województwa wielkopolskiego zgłosiły do programu pięć projektów, a każdy z nich znalazł się na liście laureatów. Dlatego też o tym, który z projektów zostanie zrealizowany w ramach rządowego programu rozmawialiśmy z Wojciechem Jankowiakiem, wicemarszałkiem województwa wielkopolskiego odpowiedzialnym za kolej.

Jakub Rosler: Jak na ten moment wygląda sytuacja z wielkopolskim projektami zgłoszonymi do programu Kolej+. Czy zostały już podjęte w tej sprawie jakieś wiążące deklaracje?


Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego: Z jednej strony jest to duża satysfakcja, że wszystkie nasze projekty, w liczbie pięciu, znalazły się na liście laureatów programu. Z drugiej, jest to jednak duże wyzwanie zarówno dla Samorządu Województwa występującego w roli Lidera, jak również dla Gmin i Powiatów będących partnerami zgłoszonych projektów. Musimy dokonać analiz pod kątem finansów i na tej podstawie podjąć wspólną decyzję o dalszym procedowaniu projektów w ramach Programu. Należy bowiem podkreślić, iż nabór wniosków do Programu rozpoczął się w sierpniu 2020 r., tj, w zupełnie innej sytuacji gospodarczej i cenowej.

W międzyczasie pojawił się problem olbrzymiej inflacji - wyższej niż szacowano na czas aplikowania, a także ogromnego wzrostu cen towarów i usług. Koszty oszacowane we Wstępnym Studium Planistyczno- Prognostycznym (jednym z dokumentów aplikacyjnych) będą za rok, czy za półtorej roku, kiedy zapewne nastąpi realizacja projektów, o wiele większe. W założeniach programu dotacja ze strony budżetu państwa jest natomiast stała, a całe ryzyko wzrostu cen i inflacji jest przerzucone na samorządy.

Z uwagi na obecną, niepewną sytuację ekonomiczną  z tą koncepcją nie możemy się zgodzić. Dlatego też wystąpiłem do decydentów programu o rewizję tego założenia tak, aby to ryzyko ponoszone było także przez Spółkę PKP PLK. W przypadku odmowy, trudno mi będzie rekomendować Zarządowi Województwa Wielkopolskiego realizację projektów, wszystkich czy też tylko części z nich. 

Obecnie toczą się rozmowy z naszymi partnerami samorządowymi,  na temat udziału finansowego gmin i powiatów we współfinansowaniu kosztów inwestycji. Pierwotnie zakładaliśmy, że wymagany 15% wkład własny JST będziemy finansowali pół na pół, czyli połowę my jako województwo, a drugą część zainteresowane danym zadaniem gminy oraz powiaty. Jak wiemy samorządy, w tym te niższych szczebli, są obecnie w ciężkiej sytuacji finansowej. Zmiany przepisów uniemożliwiają precyzyjne oszacowanie dochodów i wydatków w poszczególnych latach realizacji inwestycji dlatego decyzje, które i ile projektów będzie realizowanych są trudne, a ich podjęcie jest jeszcze przed nami.

JR: W kontekście rozmów z samorządami niższych szczebli, jak one przebiegają?

WJ: Na razie jest zdecydowanie za wcześnie by o tym mówić. Wczoraj miałem spotkanie online ze wszystkimi zainteresowanymi samorządami, a od jutra zaczynam turę rozmów z naszymi partnerami w sprawie konkretnych linii, na których mam nadzieję padną propozycje oraz zobowiązania w sprawie tego, jak finansować dane zadanie. Dopiero po tych rozmowach będę mógł ocenić zaangażowanie, determinację, a przede wszystkim możliwości każdego z partnerów.

Na dzień publikacji niniejszego artykułu zaplanowany cykl rozmów Lidera z Partnerami projektów został zakończony. Przedstawiciele Jednostek Samorządu Terytorialnego zadeklarowali kwoty, jakie gotowi są wnieść jako swój udział w kosztach realizacji inwestycji. Ostateczne decyzje o realizacji projektów będą podejmowane przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego.    

A więcej o pięciu wielkopolskich projektach zgłoszonych do programu Kolej+, dotyczących Międzychodu, Turku, Gostynia, Śremu oraz Czarnkowa można przeczytać w tekstach dotyczących poszczególnych zadań.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5