Przy okazji otwarcia nowego Punktu Utrzymania Taboru Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu udało nam się krótko porozmawiać z wicemarszałkiem województwa wielkopolskiego, Wojciechem Jankowiakiem, o wielkopolskich projektach, które zostały zakwalifikowane do dofinansowania w ramach programu Kolej+.
Kilka tygodni temu
poznaliśmy wyniki programu Kolej+, który ma pozwolić na przywrócenie połączeń kolejowych do miejscowości, które od dawna są ich pozbawione. Władze województwa wielkopolskiego zgłosiły do
programu pięć projektów, a każdy z nich znalazł się na liście laureatów. Dlatego też o tym, który z projektów zostanie zrealizowany w ramach rządowego programu rozmawialiśmy z Wojciechem Jankowiakiem, wicemarszałkiem województwa wielkopolskiego odpowiedzialnym za kolej.
Jakub Rosler: Jak na ten moment wygląda sytuacja z wielkopolskim projektami zgłoszonymi do programu Kolej+. Czy zostały już podjęte w tej sprawie jakieś wiążące deklaracje?Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego: Z jednej strony jest to duża satysfakcja, że wszystkie nasze projekty, w liczbie pięciu, znalazły się na liście laureatów programu. Z drugiej, jest to jednak duże wyzwanie zarówno dla Samorządu Województwa występującego w roli Lidera, jak również dla Gmin i Powiatów będących partnerami zgłoszonych projektów. Musimy dokonać analiz pod kątem finansów i na tej podstawie podjąć wspólną decyzję o dalszym procedowaniu projektów w ramach Programu. Należy bowiem podkreślić, iż nabór wniosków do Programu rozpoczął się w sierpniu 2020 r., tj, w zupełnie innej sytuacji gospodarczej i cenowej.
W międzyczasie pojawił się problem olbrzymiej inflacji - wyższej niż szacowano na czas aplikowania, a także ogromnego wzrostu cen towarów i usług. Koszty oszacowane we Wstępnym Studium Planistyczno- Prognostycznym (jednym z dokumentów aplikacyjnych) będą za rok, czy za półtorej roku, kiedy zapewne nastąpi realizacja projektów, o wiele większe. W założeniach programu dotacja ze strony budżetu państwa jest natomiast stała, a całe ryzyko wzrostu cen i inflacji jest przerzucone na samorządy.
Z uwagi na obecną, niepewną sytuację ekonomiczną z tą koncepcją nie możemy się zgodzić. Dlatego też wystąpiłem do decydentów programu o rewizję tego założenia tak, aby to ryzyko ponoszone było także przez Spółkę PKP PLK. W przypadku odmowy, trudno mi będzie rekomendować Zarządowi Województwa Wielkopolskiego realizację projektów, wszystkich czy też tylko części z nich.
Obecnie toczą się rozmowy z naszymi partnerami samorządowymi, na temat udziału finansowego gmin i powiatów we współfinansowaniu kosztów inwestycji. Pierwotnie zakładaliśmy, że wymagany 15% wkład własny JST będziemy finansowali pół na pół, czyli połowę my jako województwo, a drugą część zainteresowane danym zadaniem gminy oraz powiaty. Jak wiemy samorządy, w tym te niższych szczebli, są obecnie w ciężkiej sytuacji finansowej. Zmiany przepisów uniemożliwiają precyzyjne oszacowanie dochodów i wydatków w poszczególnych latach realizacji inwestycji dlatego decyzje, które i ile projektów będzie realizowanych są trudne, a ich podjęcie jest jeszcze przed nami.
JR: W kontekście rozmów z samorządami niższych szczebli, jak one przebiegają?
WJ: Na razie jest zdecydowanie za wcześnie by o tym mówić. Wczoraj miałem spotkanie online ze wszystkimi zainteresowanymi samorządami, a od jutra zaczynam turę rozmów z naszymi partnerami w sprawie konkretnych linii, na których mam nadzieję padną propozycje oraz zobowiązania w sprawie tego, jak finansować dane zadanie. Dopiero po tych rozmowach będę mógł ocenić zaangażowanie, determinację, a przede wszystkim możliwości każdego z partnerów.
Na dzień publikacji niniejszego artykułu zaplanowany cykl rozmów Lidera z Partnerami projektów został zakończony. Przedstawiciele Jednostek Samorządu Terytorialnego zadeklarowali kwoty, jakie gotowi są wnieść jako swój udział w kosztach realizacji inwestycji. Ostateczne decyzje o realizacji projektów będą podejmowane przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego.
A więcej o pięciu wielkopolskich projektach zgłoszonych do programu Kolej+, dotyczących
Międzychodu,
Turku,
Gostynia,
Śremu oraz
Czarnkowa można przeczytać w tekstach dotyczących poszczególnych zadań.