21 lipca 1972 roku wzdłuż północnego brzegu jeziora Malta w Poznaniu wyruszył pierwszy pociąg turystyczny złożony z 4 wagoników i lokomotywy WLs40-100. Jak sytuacja taborowa kolejki wygląda dziŚ – po 40 latach funkcjonowania?
Na co dzień szlak pomiędzy stacjami Maltanka a Zwierzyniec przemierza nadal lokomotywa spalinowa. WŚród 3 czynnych są: WLs50-1225, WLs50-1563 i WLs40-100. ,,Setka’’ jest związana z Poznaniem od samego powstania. Jest to pierwsza lokomotywa tego typu jaka opuŚciła bramy ZNTK Poznań. Jej pierwszym miejscem "zatrudnienia" była Harcerska Kolejka Dziecięca na Dębinie, czyli ówczesnych terenach rekreacyjnych Poznania. W 1972 po przeniesieniu terenów rekreacyjno-wypoczynkowych nad jezioro Malta przeniesiono także kolejkę z całym taborem. Jest to jedyna lokomotywa WLs40 posiadająca instalację powietrzną, która zasila hamulec i syrenę.
WLs50-1225 jest lokomotywą o najkrótszym stażu na Maltance. Została zakupiona w 2008roku przez MPK Poznań z cegielni Sucumin na częŚci zamienne jednak zdecydowano o wysłaniu ją na naprawę główną do firmy Modertrans. Pierwsze metry na torach kolejki parkowej przebyła 5. marca 2010 roku.
WLs50-1563 podobnie jak dwie pozostałe WLs’ki wyprodukowana została przez ZNTK Poznań. Pochodzi z roku 1964. Jej pierwszym miejscem służby była cegielnia Posadowo a ostatnim przed przyjŚciem na Maltaknę stadnina koni w Lwówku Wielkopolskim.
Główną atrakcja kolejki i zarazem flagową maszyną jest lokomotywa parowa Bn2t-2 z 1925roku wyprodukowana w zakładach firmy Borsig w Berlinie (nazywana "Agusią"). Parowóz znalazł zatrudnienie przy budowie wałów przeciwpowodziowych na Warcie w rejonie Obrzycka. Swoją karierę jako parowóz przemysłowy ,,borsuk’’ zakończył w Zakładach Azotowych w Chrzanowie. Lokomotywa trafiła na kolejkę w 1999 roku, po odbudowie w FPS Poznań. Dwa lata później dodatkowo parowóz otrzymał tender.
Składy pociągów turystycznych złożone są z wagonów letniaków. Te o numerach od 1 do 4 pochodzą z Harcerskiej Kolejki Dziecięcej z Dębiny w Poznaniu. W roku 1972 Zakłady Cegielskiego wyprodukowały kolejne 4 wagony które oznaczono kolejno od 5 do 8. W 2000 roku skreŚlono z inwentarza wagony 6 i 7 a w roku 2010 ich numery otrzymały nowe wagony wyprodukowane przez firmę Modertrans. Również ta firma zmodernizowała wagon nr 2.
Pod koniec 2011 roku nad jezioro Malta trafił wagonik do prac gospodarczych, zbudowany na podwoziu wagonu koleby.
Ta terenie kolejki można zobaczyć także nieczynny parowóz Tx26-423 z 1926 roku z Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie, który został odrestaurowany w 2010 roku przez Sympatyków Poznańskiej Maltanki, a także wózki do przewozu dłużyc (odrestaurowane w 2011r) i wagon-kolebę (wyremontowany w 2012 roku). Wszystkie te pojazdy znajdują się w pętli stacji Maltanka.
Warto również wspomnieć o wagonie motorowym Mbxc1-41, który kursował na kolejce w sezonie zimowym w latach 1994-2004 jednak obecnie znajduje się na terenie zajezdni tramwajowej Forteczna na Poznańskiej Starołęce