Od 9 grudnia liczba połączeń na terenie województwa małopolskiego zmniejszy się o 20%, znikną pociągi z Krakowa przez Skawinę do Oświęcimia, a cena biletu do Balic spadnie. Co jeszcze czeka pasażerów w Małopolsce?
Wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego odbyła się konferencja prasowa z udziałem Romana Ciepieli, Wicemarszałka Województwa Małopolskiego oraz Andrzejem Siemieńskim, nowym dyrektorem Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Konferencja była poświęcona zmianom, jakie od 9 grudnia czekają pasażerów w Małopolsce.
Plan na 2013r. jest wyraźnie okrojony w porównaniu z rokiem 2012 i najniższy od 2006r. Od nowego rozkładu jazdy liczba połączeń kolejowych obsługiwanych przez Przewozy Regionalne na terenie Małopolski zmniejszy się o 20%.
Jakie zmiany?
Główne zmiany podyktowane są pracami modernizacyjnymi prowadzonymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Duże utrudnienia będą występować między innymi na liniach Katowice – Kraków – Tarnów. Nie będzie możliwości na uruchomienie bezpośrednich połączeń w rel. Kielce/Sędziszów/Kozłów – Olkusz – Katowice. Sporo połączeń będzie miało ograniczone terminy. Od 9 grudnia zakończą kursowanie wszystkie pociągi na linii Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim.
Oferta przewozowych na wszystkich liniach została ograniczona poprzez wycofanie z rozkładu jazdy 29 pociągów, skrócenie relacji 14 pociągów oraz ograniczeniu terminów kursowania dla znacznej ilości pociągów.
Według Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych pozytywnym aspektem rozkładu jazdy jest wycofanie krótkich relacji Oświęcim – Trzebinia – Oświęcim na rzecz uruchomienia bezpośrednich połączeń w relacji Oświęcim – Wieliczka Rynek – Oświęcim lub Oświęcim – Kraków Główny – Oświęcim, połączenie jednej pary pociągów kursujących dotychczas w relacji Kraków – Tarnów – Kraków i Tarnów – Nowy Sącz – Tarnów w 2 bezpośrednie połączenia Kraków – Nowy Sącz – Kraków, wydłużenie 2 pociągów na linii nr 8 z Kielc do Ostrowca Świętokrzyskiego, wydłużenie 1 pociągu na linii nr 62 z Kozłowa do Sędziszowa.
W nowym rozkładzie jazdy 2012/2013 uruchomione zostaną nowe połączenia relacji Kraków Główny – Wadowice – Kraków Główny. W tym rozkładzie będzie o 60 pociągów mniej w stosunku do rozkładu jazdy obecnie obowiązującego, w tym 30 pociągów wycofanych zostanie z kursowania na liniach stykowych pomiędzy woj. małopolskim i woj. śląskim, tj. Katowice – Oświęcim – Katowice, Czechowice Dziedzice – Oświęcim – Czechowice Dziedzice, Bielsko Biała – Wadowice – Bielsko Biała. W wyniku uzgodnień pociągi na tych trasach przejęte zostały do obsługi przez spółkę Koleje Śląskie.
Obsługę połączeń na styku woj. małopolskiego z woj. śląskim, tj.: Kraków – Katowice – Kraków realizować będzie Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, natomiast na styku Sławków – Olkusz – Kozłów – Sędziszów/Kilce – PR Kraków i PR Kielce.
„Ten rozkład nie jest szczytem marzeń”
Andrzej Siemieński, nowy dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych tłumaczy, że główną przyczyną zmian w rozkładzie jazdy są ograniczenia wynikające z prac modernizacyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Zmniejszona dotacja spowodowała, że ten rozkład jazdy nie jest szczytem naszych marzeń. Na to nakładają się zamknięcia linii kolejowych które w zasadzie są wszędzie, w dodatku mamy do czynienia z ograniczoną przepustowością linii kolejowych bądź ich zamknięciem w godzinach nocnych, jak np. trasy Kraków – Tarnów w godzinach 0:00 – 3:00. Te wszystkie czynniki powodują, że rozkład jazdy nie jest rozkładem naszych marzeń. Odbieramy liczne uwagi naszych klientów i proszę mi wierzyć, ze próbujemy zrobić wszystko jednak jesteśmy zdani na współpracę z zarządcą infrastruktury – tłumaczy Andrzej Siemieński, dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
Roman Ciepiela, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego tłumaczy, że rozkład jazdy jest okrojony również z uwagi na ograniczone środki, jakimi dysponuje Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego na przewozy kolejowe w 2013 r.
– W porównaniu z b.r. dotacja na przewozy kolejowe w Małopolsce jest mniejsza o 12 mln zł. Wynika to z zaspokajania potrzeb remontowych. Równocześnie zwiększyły się koszty dostępu do torów więc utrzymanie pracy przewozowej na dotychczasowym poziomie kosztowałoby powyżej 100 mln zł a takich pieniędzy w budżecie nie mamy. Podstawowa dotacja do deficytu w przewozach jest mniej więcej na tym samym poziomie, około 70 mln zł. Nowy rozkład jazdy jest bardzo skomplikowany, ponieważ prawie wszystkie główne linie kolejowe są w tej chwili w remoncie. Należy spodziewać się utrudnień jednak najważniejsze połączenia w będą realizowane oczekiwanych godzinach na tych najbardziej popularnych liniach – powiedział na czwartkowej konferencji prasowej Roman Ciepiela, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Szczegółowe informacje o nowym rozkładzie jazdy będą udzielane pod ogólnopolskim numerem 19 757, tel. kom.: 42 20 55 007 oraz na stronie internetowej przewoźnika.