Trwa intensywna realizacja strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Po historycznym 2022 roku narodowy przewoźnik nie zwalnia tempa i zapowiada kolejne inwestycje. Na najbliższe 12 miesięcy zaplanowano podpisanie istotnych umów i odbiory kolejnych nowych lub zmodernizowanych pojazdów. Wzmocnią one park taborowy, co pozwoli na oferowanie podróży w wyższym komforcie i zwiększanie dostępności komunikacyjnej.
W nadchodzących miesiącach PKP Intercity odbierze kolejnych 10 jednostek Flirt z zamówienia na 12 takich zespołów trakcyjnych (dwie już kursują). Flotę przewoźnika wzmocnią niedługo kolejne elektryczne zespoły trakcyjne ED74, które przechodzą modernizację w zakładach Pesy w Mińsku Mazowieckim. Ostatnie 2 z 14 jednostek ED74 mają zostać odebrane w pierwszym półroczu.
W pierwszym kwartale zostaną również zakończone dostawy nowych lekkich lokomotyw manewrowych w ramach kontraktu z CZ Loko na dostawę 10 takich pojazdów. Pojazdy są wykorzystywane do pracy manewrowej i zestawienia składów wagonowych na bocznicach.
W 2023 roku park taborowy przewoźnika wzmocnią pierwsze z 10 lokomotyw wielosystemowych z nowosądeckiego Newagu. Umowa została podpisana w październiku 2021 roku, a PKP Intercity ma prawo rozszerzyć zamówienie o kolejnych 5 takich elektrowozów. Lokomotywy wielosystemowe pojadą nawet 200 km/h, co pozwoli na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych. Dodatkowo będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskich, lecz również europejskich sieciach kolejowych. Ale na homologowanie nowych lokomotyw w innych krajach Newag ma jeszcze kilka lat i na pewno nie poprowadzą one zagranicznych pociągów ani w 2013, ani w 2014 roku. Na razie będą kursować na trasach krajowych.
W 2023 roku rozpoczną się odbiory wagonów w ramach zamówienia na modernizację 90 wagonów z FPS H. Cegielski (
będą to przedziałowe wagony klasy 2 na nowych wózkach) oraz umowy na modernizację 14 wagonów 111/112ALux, podpisanej z konsorcjum Compremum i Transtrain. Park taborowy wzmocnią także pierwsze wagony serii 152A i 154A, które przechodzą naprawy główne na piątym poziomie utrzymania (P5) (liczymy przy tym, że PKP Intercity przy okazji tej przebudowy nie zastąpi bardzo wygodnych foteli tym, co serwuje pasażerom przy okazji innych prac modernizacyjnych). Prace w wagonach realizuje Pesa Bydgoszcz. Do przewoźnika trafi też 60 wagonów modernizowanych przez PKP Intercity Remtrak. Zadaliśmy przewoźnikowi pytanie o to, do jakiego standardu przebuduje te pojazdy i jak zaawansowane będą to prace.
Nowe kontrakty w 2023 rokuJuż w pierwszym kwartale 2023 podpisana zostanie z nowosądecką spółką Newag umowa na dostawę
20 lokomotyw elektrycznych. Odbiory pierwszych jednostek podobnych do tych, które już jeżdżą w PKP Intercity, planowane są na koniec bieżącego roku. Będą to pojazdy podobne do znanych i eksploatowanych przez PKP Intercity lokomotyw EU160 Griffin.
Jak obiecuje PKP Intercity, w tym roku podpisana zostanie także umowa na dostawę wyczekiwanych składów typu push-pull. Umowa zakłada zakup 38 siedmiowagonowych składów dwupiętrowych wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi.
Kolejnym istotnym kontraktem, którego podpisanie zaplanowane jest na 2023 rok, jest umowa na dostawę 63 lokomotyw wielosystemowych, a prawo opcji, które będzie w niej zawarte, pozwoli przewoźnikowi rozszerzyć zamówienie o dodatkowe 32 jednostki.
Nowe wagony, wagony Combo i ZetkiW 2023 roku PKP Intercity planuje również rozstrzygnięcie największego w historii przewoźnika, pod względem liczby zamówionych jednostek, przetargu na zakup 300 nowych wagonów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 150 jednostek. Realizacja kontraktu wprowadzi nową jakość na tory, zarówno pod względem rozwiązań technicznych, jak i designu. Nowe wagony zostaną wyposażone w udogodnienia, które stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Wśród nich będą między innymi ładowarki indukcyjne czy dodatkowa przestrzeń na bagaż zlokalizowana pod fotelami (w części wagonów).
Przewoźnik planuje też poszerzyć pulę wagonów Combo, które jeżdżą już w PKP Intercity w liczbie 60 sztuk i nie zbierają najlepszych opinii. W 2023 roku ogłoszony zostanie przetarg na modernizację i modyfikację 50 kolejnych wagonów do standardu Combo – PKP Intercity chce podpisać umowę jeszcze przed 2024 rokiem. Również w tym terminie planowane jest zawarcie kontraktu na wykonanie napraw na poziomie P5 40 wagonów Z1A/B.