Koleje Dolnośląskie zaprezentowały dziennikarzom swój najnowszy elektryczny zespół trakcyjny Elf 2. Pokaz odbył się z okazji rozpoczęcia testów pojazdu na torze w Żmigrodzie. Jaki jest nowy zespół trakcyjny Pesy?
Na torze testowym pod Żmigrodem rozpoczęły się testy najnowszego pojazdu wyprodukowanego przez Pesę dla Kolei Dolnośląskich, a więc Elfa 2. W regionie pojawi się
co najmniej 13 takich pociągów, a ciągle można rozszerzyć to zamówienie o kolejne 12 sztuk. Z okazji rozpoczęcia żmigrodzkich testów,
pojazd został zaprezentowany dziennikarzom zarówno statycznie, jak i w dynamicznym przejeździe z maksymalną prędkością 160 km/h.
Pociąg prezentuje się bardzo dobrze i nowocześnie. Jest długi, bo 5-członowy. To wrażenie potęguje duża ilość miejsc siedzących dla pasażerów, których jest łącznie 250, licząc zarówno miejsca stałe, jak i składane. Ezt ma 8 drzwi na każdej ze stron, co znacząco przyspieszy wymianę pasażerską. co istone - pierwszych członach jest tylko jedna para drzwi, w pozostałych - po dwie. Przy każdym wejściu zamontowano wysuwane stopnie, które ułatwiają wsiadanie.
Elf 2 jest pomalowany w klasyczne dla Kolei Dolnośląskich biel, czerń i żółć. Wyraźnie widać w jakim regionie będzie kursować pojazd, bo dużego napisu Dolny Śląsk nie da się przeoczyć. W środku są także 2 toalety, miejsca dla rowerów, przy których zamontowano składane siedzenia. Nie ma śmietniczków przy fotelach, ale w przejściach zamontowano większe pojemniki służące do segregacji odpadów na różne frakcje, co jest kontynuacją rozwiązania zastosowanego chociażby w nowych
hybrydowych Impulsach. Zupełną nowością jest miejsce dla drużyny konduktorskiej, które jest wyraźnie wyznaczone i pozwoli unikać nieporozumień w trakcie regularnej pracy. Takie miejsca przewidziano po obu stronach pojazdu. Same fotele zastosowane w pociągu są bardzo wygodne. Podczas jazdy z maksymalną prędkością, a więc 160 km/h, podróż jest komfortowa i cicha.
Pierwsze pojazdy pojawią się w regularnym ruchu latem 2022 roku. Będą to pociągi z podstawowego zamówienia. Składy z opcji na 8 jednostek zaczną docierać na Dolny Śląsk w grudniu 2022 roku. Całość dostaw ma zakończyć się w grudniu 2023 roku.
Pociągi z podstawowego zamówienia będą obsługiwały trasy w Aglomeracji Wrocławskiej, szczególnie trasę do Wojnowa i Jelcza Miłoszyc po linii kolejowej 292, a także kursy z Wrocławia do Oleśnicy. Kolejne składy mają kursować już na wszystkich liniach obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie, w szczególności tych z dużymi potokami pasażerskimi, o czym informuje nas wiceprezes KD, Wojciech Zdanowski.