W tym roku PKP PLK planuje wydać na inwestycje między 8 a 8,5 mld zł i przyznać umowy na kolejne 10 mld złotych. Większość przetargów, które obecnie zapowiada PKP PLK miała zostać ogłoszona w II kwartale tego roku.
Mimo, że o planowanym rozpisaniu przetargów na łączną kwotę 11 mld zł w tym roku PKP PLK poinformowała już w kwietniu, to pół roku później – by wzmocnić przekaz – zarządca infrastruktury ponowił tę informację. Plan nazwano „Wielką Ofensywą Inwestycji Kolejowych”.
Wspomniane 11 mld zł dotyczy nowych postępowań, spośród których ok. 1 mld zł to inwestycje „jednoroczne”, czyli zadania sfinansowane z budżetu państwa i środków własnych PKP PLK, ogłaszane i realizowane w ciągu jednego roku kalendarzowego, tak więc przetargi na prace w kolejnych latach będą opiewajać na ok. 10 mld złotych.
Najważniejsze przetargi do ogłoszenia to: linia Warszawa – Lublin o wartości ok. 3 mld zł, kolejny etap linii Warszawa – Radom, linia Rail Baltica odcinek Sadowne – Czyżew (ok. 0,5 mld zł), linia E59 Poznań – Wrocław na odcinku Leszno – Rawicz, odcinek Sochaczew – Swarzędz na magistrali E20 (2,5 mld zł), linia obwodowa w Warszawie (0,5 mld zł) oraz linia 447 Warszawa – Grodzisk Maz. (podmiejska).
We wrześniu PLK ogłosiły postępowanie przetargowe o kilkumiliardowej wartości na budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na ponad 13 600 km zarządzanych linii oraz na modernizację linii Katowice – Kraków na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia oraz Trzebinia – Krzeszowice, a także na modernizację linii nr 354 z Poznania do Piły.
Warto zauważyć, że, że według ogłoszonego w grudniu planu zamówień, który jest dostępny na portalu Monitor, większość przetargów, które obecnie zapowiada PKP PLK miała zostać ogłoszona w II kwartale tego roku.
Więcej na ten temat przeczytasz na portalu Monitor

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
