Za kilka miesięcy Deutsche Bahn rozpocznie elektryfikację torów od mostu granicznego nad Nysą Łużycką w Zgorzelcu do stacji w Görlitz. Za dwa lata umożliwi to wreszcie przebudowanie układu połączeń transgranicznych regionalnych i dalekobieżnych. Zapytaliśmy zarówno urząd marszałkowski Dolnego Śląska jak i Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity o to, jak się do tego przygotowują.
Zelektryfikowany będą dwa tory od długości zaledwie 900 metrów od mostu nad Nysą Łużycką do peronów nr 3 i 4 na stacji kolejowej w Görlitz. Na razie od strony innych niemieckich miast stacja Görlitz nie jest zelektryfikowana (chociaż
to się zmieni), a przy wspomnianych peronach zawiśnie sieć trakcyjna typowa dla Polski – 3 kV prądu stałego. Dzięki temu pociągi z Polski będą mogły wjeżdżać i wyjeżdżać ze stacji kolejowej w trakcji elektrycznej. Pozwoli to wyeliminować kłopotliwe zmiany taboru po polskiej stronie w drodze do Görlitz i Drezna.
– Modernizujemy także wspomniane perony i dwa tory do punktu styku z Polską. W ramach prac regulujemy położenie torów i kładziemy nowe rozjazdy. Zamykamy lukę elektryfikacyjną pomiędzy dworcem kolejowym a granicą niemiecko-polską i łączymy przez granicę europejskie miasto Görlitz/Zgorzelec. Ponadto dworzec kolejowy w Görlitz stanie się węzłem komunikacyjnym dla ruchu pasażerskiego do Polski, oferującym różnorodne możliwości przesiadek i jeszcze lepsze połączenia kolejowe – poinformowały Koleje Niemieckie.
– Od stycznia projekt związany z elektryfikacją był w konsultacjach społecznych, które za chwilę się zakończą. Realizacja głównych prac budowlanych planowana jest od sierpnia 2025 r. do września 2026 r. – Planujemy oddanie do użytku odcinka zelektryfikowanego w grudniu 2026 roku – podało DB.
Dolny Śląsk zapowiada szereg zmian korzystnych dla pasażerów
Województwo Dolnośląskie oraz Koleje Dolnośląskie aktywnie współpracowały z PKP Polskie Linie Kolejowe i DB InfraGO (dawnej DB Netz) przy przygotowaniu I etapu elektryfikacji stacji Görlitz, tak aby spełnione zostały wymagania dla wjazdu polskiego taboru (elektrycznych zespołów trakcyjnych). Nie będzie więc konieczności pełnego, drogiego i czasochłonnego dopuszczenia tego taboru na niemieckiej sieci kolejowej.
– Dzięki tej współpracy wypracowany został optymalny model inwestycji i założenia formalno-prawne dotyczące uprzywilejowanego prowadzenia ruchu pociągów elektrycznych pomiędzy Zgorzelcem a Görlitz. Wszystkie te działania miały służyć realizacji zakładanej oferty przewozowej, będącej efektem uzgodnień z ZVON (organizatorem połączeń publicznego transportu zbiorowego po stronie Niemiec) – poinformował rzecznik prasowy dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego Michał Nowakowski. Oto założenia oferty:
• utrzymanie taktu 2-godzinnego połączeń realizowanych taborem spalinowym w ramach linii komunikacyjnej (Karpacz -) Jelenia Góra – Gryfów Śląski - /Świeradów-Zdrój -/ - Gryfów Śląski – Lubań Śląski – Zgorzelec – Görlitz,
• utrzymanie połączeń realizowanych (taborem spalinowym) we współpracy z Województwem Lubuskim w ramach linii komunikacyjnej Zielona Góra – Żary – Węgliniec – Zgorzelec – Görlitz,
• wydłużenie istniejących połączeń do/z stacji Gorlitz realizowanych taborem elektrycznym w ramach linii komunikacyjnej Wrocław – Legnica – Bolesławiec – Węgliniec – Zgorzelec (- Görlitz).
– Wdrożenie tak planowanego układu połączeń zakładane jest na grudzień 2026 r., a więc na deklarowaną przez DB InfraGO datę oddania przebudowanej infrastruktury do eksploatacji – dodaje Nowakowski.
Ministerstwo i PKP Intercity dość mętnie
O plany wydłużenia połączeń do niemieckiej stacji granicznej w Görlitz zapytaliśmy też PKP Intercity i Ministerstwo Infrastruktury. To pierwsze przyznało, że jest jeszcze za wcześnie, by mówić o szczegółach (wjazd „pod drutem” do Niemiec będzie możliwy od grudnia 2026). Nieco bardziej rozmowne było Ministerstwo Infrastruktury.
– Ministerstwo Infrastruktury oraz województwo dolnośląskie deklarowały połączenia elektryczne do Görlitz. Strona polska pierwsze wnioski o elektryfikację prądem stałym 3kV krawędzi peronowych zgłosiła w 2012 r. Strona niemiecka deklaruje zakończenie prac (dotyczących ok. 800 m toru) w 2026 r. Konkretne uzgodnienia z województwem i stroną niemiecką zostaną podjęte w późniejszym terminie. Będą one brały pod uwagę, wprowadzenie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy od grudnia 2030 r. – powiedziała Anna Szumańska, rzeczniczka ministerstwa.
Na razie do Zgorzelca dojeżdża jeden pociąg IC. To IC Łużyce, który dociera z Warszawy nad granicę późnym wieczorem a wraca z niej wcześnie rano. Jego wysłanie do Görlitz, które ma bezpośrednie i liczne pociągi do Drezna, wydawałoby się logiczne, ale wydaje się, że lepsze skomunikowanie pociągami IC zachodniej części Dolnego Śląska powinno stanowić dla spółki wyższy priorytet. Pociągów do Görlitz powinno być więcej.
Rola Görlitz w transporcie międzynarodowym zwiększy się, gdy Niemcy ukończą elektryfikację linii z tego miasta do Cottbus (powstanie też dodatkowy tor). Wówczas tą trasą pojadą międzynarodowe pociągi z południa Polski do Berlina. O tej inwestycji, która jednak nie zacznie się prędko,
piszemy tutaj. Samorządowcom z tego niemieckiego, pięknego miasta (samo w sobie zdecydowanie może być celem turystycznym) od lat zależy najbardziej na elektryfikacji linii do Drezna (niemieckim napięciem 15 kV prądu przemiennego, typowego dla niemieckiej sieci).
Szanse na to są jednak mgliste.